Règlement de l’association des marchands de Douai et d’Ypres, importateurs de draps en Angleterre, élaboré par les commerçants et confirmé par leurs échevins respectifs.
C’EST LI ORDENEMENS DE CHIAUS D’YPRE ET DE DOUAY KI VONT EN ENGLETIERE.
1. Sacent tout cil ki cest escrit verront et oront que li ordenemens et li atiremens entre les preudoumes et les marchans d’Yppre et de Douay ki vont en Engletiere est fais en teile maniere que, se marchans renvoie drap puis que il l’aura acaté, et il n’a que dire el drap par le recort des preudoumes d’Yppre et de Douay, et cils se plaint ki le drap ara vendut, nus hom d’Yppre et de Douay ne li puet drap laissier porter hors de se heude devant chou que il ait tous les deniers paies, sor le forfait de 5 s. d’esterlins, deci adont que li plainte sera amendée, ki ert faite sour celui.
2. Et se marchans emporte deniers de fieste, de cose k’il ait achatée à home d’Ippre et de Douay, ne que il defaut de paier à terme, et on s’en plaint, autele justice en doit-on tenir, sor le forfait de 5 s. d’esterlins.
3. Et si ne puet-on doner à couletier que 3 d. del drap au plus, sor 5 s. de forfait.
4. Et se marchans prent marché de drap ne fait taille à home d’Ippre ne de Douay, et il le laist, et on s’en plaint, autele justice en doit-on tenir, sor 5 s. de forfait.
5. Et cils ki moveroit tence ne meslée entre les preudoumes d’Yppre et de Douay ne de vallet ne de garchon, cils par cui ce moveroit, il l’amenderoit dus k’al dit d’eswardeurs ki i sunt assis, et ausi bien de ceus d’Yppre encontre cels d’Yppre et de cels de Douay encontre cels de Douay. Et toutes ces coses que li preudoume ki mis i sunt eswarderoient por bien, si com d’osteus remuer ne d’aler au roi ne d’autres coses, li kemuns des marchans d’Yppre et de Douay s’i doit acorder. Et se il en faisoient coust ne despens, il doit estre paies par l’assise de IV preudoumes.
6. Et se li preudoume semonnoient home d’Yppre ne de Douay par non, et il n’estoit avœc els là ù il l’aroient fait semonre, il seroit à 5 s., se il n’avoit loial sonne de sen cors que il peust monstrer.
7. Et s’il avenoit cose que nus fust en forfait, paier le doit as IV preudoumes. Et il le doivent warder por paier les cous que il feront pour l’onneur d’Yppre et de Douay.
8. Et se nus hom se plaingnoit à tort de nul home d’Yppre ne de Douay par haine ne por autrui grever, et il en estoit convencus, il seroit en forfait de 20 s. sans relais.
9. Et se il estoit nus hom d’Yppre ne de Douay, ki fust encontre de chou que li IV preudoume eswarderoient por bien, ne de forfait ne d’autre cose, il ne poroit estre à ostel ne à los gietans ne à coverture ne en nef kierkier lainne ne dras avœc nul home d’Yppre ne de Douay; ne nus d’Ippre ne de Douay ne poroit boire ne mingnier avœc lui deça le mer, devant ce que il l’auroit amendé dusc’al dit des IV preudoumes. Et se il estoit nus qui ce trespassast por conpaingnie, il seroit en forfait de 5 s., s’il ne poroit desraisnier par sen sairement que il ne seust le meffait, et il n’en fust coustumiers.
10. Et toutes ces coses ont fait et atiré li preudoume d’Yppre et de Douay por bien et por pais. Et ce lor ont li eschevin otroiet et loé dusk’à leur volenté.
11. Et kiconques diroit ne feroit as eswardeurs honte ne vilenie por l’eswarderie, il seroit en forfait de 20 s. d’esterlins.
12. Cis bans si est fais sor chiaus ki mainnent draperie en Engletiere et en cest pais dela outre, et sour leur valles. Et tous cis bans doit estre amendés par eschevins de toutes les coses ki i aferroient à amender à leur volenté.
En l’an M. CC et XXXIX, à l’entrée dou mois de march.
ESPINAS (Georges), La vie urbaine de Douai au Moyen-âge, t. III, pièces justificatives. XIe-XIIIe siècles, n° 56, p. 42-43.
registre
Douai, AM, AA 92, f. 5-6
COPIES de la fin du troisième quart du XIIIe siècle. A. 1. Copies de 1270 env. a. Registre AA 92, fol. 5-6. b. Registre AA 91, p. 47-50. — B. Registre AA 90, fol. 30: copie de 1275 env.
EDIT.: 1. Dehaisnes, Essai,... P. J. 3; d’après B. — 2. Varenbergh, Relations diplomatiques, P. J. 4; d’après Dehaisnes.