Echange conclu entre Jean Caïn, de Montigny, chevalier, et l'abbaye de Froidmont, de vingt-six journaux onze verges et demie de terre, en trois pièces, à tenir en mainmorte, contre une pièce de terre équivalente, - avec le consentement de l'abbé de Saint-Lucien et de Gobert de Dargies, chevalier, dont les droits respectifs de dîme et de seigneurie sont transférés sur le lot du contre-échange.
A tous chiaus qui ches presentes letres verront et orront, je Jehans Kayns, de Monteigny, chevaliers, salut en Nostre Seigneur. Sachent tout chil qui sunt et qui a avenir sunt que je, pour men cler pourfist, ai donné et baillié en escange et en permutacion a tous jours a honmes religieus, il est a savoir l'abé et le couvent de Fresmont, de l'ordre de Chistiaus, de le dyocese de Biauvés, une pieche de me terre le quele contient seze journieus, dis et sept vergues mains, assise entre le Fosse Thybolt et le vile de Monteigny, et joint au terres d'ichiaus religieus devant dis, le quele leur terre est dite Couture de dis muis, et delés le grant voie, vers le Fosse Thybolt, par le quele on va de l'Ourmel Pastoul a le Noevile le Roi. Et ai encore baillié au devant dis religieus de Fresmont et donné une autre pieche de me terre, le quele contient sept journix, sept vergues mains, par escange a tous jours, assise delés le grant voie devant dite et droit encontre les seze journiex devant dis, de l'autre part de chele meisme voie. Et ai encore de requief donné et baillié au devant dis religieus une autre pieche de me terre par le raison de l'escange devant dist a tous jours, le quele pieche desrainnement nonmee contient trois journix, trente et chinc vergues et demie, et joint a le voie qui va de l'Ourmel Pastoul a Montdidier, les terres d'ichiaus religieus devant dis iluec assises. Et est le sonme des trois pieches de terre devant dites nonbrees ensanble vint et sis journix onze vergues et demie de terre, mesurees a le mesure de Saint Just.
Et m'ont donné li devant dist abbes et couvens de Fresmont pour les vint et sis journix onze vergues et demie de me terre devant nonbrés, en escange et en permutacion a tous jours, vint et sis autres journix onze vergues et demie de leur terre, a le mesure de Saint Just, en une pieche en leur terre qui est dite le Couture dou Courreel, en une partie de le couture devant dite par devers Monteigny, le quele joint au terres les honmes de Monteigny, ainsi conme les bonnes qui i sunt mises devisent et desclairent.
Adechertes li devant dist abbes et couvens ont baillié a moi et a mes oirs le devant dite pieche de terre de tout en tout cuite et delivre, de tant conme a aus apartient, avoec toute seignorie, toute droiture et toute justiche quanque il en pooient avoir en le devant dite terre par queconque cause. Et en autel maniere, je Jehans Kayns, de Monteigny, chevaliers devant dis, ai donné et baillié a tous jours au devant dis religieus de Fresmont, par le raison dou devant dist escange, les trois pieches de me terre devant nonmees, avoec toute seignorie, toute droiture et toute justiche haute et basse quanque je et mi oir i poiiens avoir en quelconque maniere, de tout en tout cuites et delivres de tout chens, de tout canpart et de toute autre servitute, en retenant nule riens ne je ne mi oir des ore en avant es choses devant dites.
Et est a savoir que le disme que li abbes et li couvens de Saint Lucien de Biauvés solent penre seur les trois pieches de terre donnees et baillies de moi au devant dis religieus de Fresmont, par le raison de l'escange fait entre moi et aus, est translatee a tous jours seur le pieche de terre que li devant dist abbes et couvens de Fresmont m'ont bailliee et donné en escange, ainsi conme il est devisé par devant, et a esté donques a orendroit cuite et delivre de toute dimoison. Et est faite cheste translacion de disme de terre seur autre par le consentement et par le volenté des devant dis abbé et couvent de Saint Lucien de Biauvés. Dont je pramest par le foi de men cors que jemais nul jour ne venrai encontre devant dist escange, ne par moi ne par autrui, ains porterai bon warant et loial envers les devant dis abbé et couvent de Fresmont de toutes les choses devant dites encontre tous. Et ad choses devant dites tenir oblige tous mes hoirs et mes successeurs et tous mes biens presens et a avenir especialment a tous jours.
Et est a savoir que je tenrai et doi tenir le devant dite pieche de terre, que li devant religieus de Fresmont m'ont donnee et baillie par raison d'escange, de mon seigneur Gobert de Dargies, en fief et en le maniere que je tenoie les autres trois pieches de li.
Adechertes je Gobers de Dargies, chevaliers, de qui li devant dis mesires Jehans Kayns, de Monteigny, tenoit les trois devant dites pieches de terre en fief, voeil et lo et gree, conme sires, l'escange ainsi conme il est par devant devisés, et voeil et gree que li devant dist abbes et couvens de Fresmont tiegnent et aient les trois pieches de terre devant dites bonement et en pais, par le raison de l'escange fait entre aus et le devant dist monseigneur Jehan Kayn, de Monteigny, en main morte, sans nule riens retenir ne a moi ne a mes hoirs des or en avant es choses devant dites.
En temoignage et en seurté des queles choses, je Jehans Kayns, de Monteigny, chevaliers devant dis, et je Gobers de Dargies, chevaliers devant dis, a le requeste dou devant dist monseigneur Jehan Kayn, avons pendus nostres seaus a ches presentes letres, en l'an del incarnacion Nostre Seigneur mil et deus chens et quatre vins, ou mois de mars.
CAROLUS-BARRE (Louis), Les plus anciennes chartes en langue française, t. 1 : problèmes généraux et recueil des pièces originales conservées aux archives de l'Oise, 1241-1286, n° 150, p. 190-193