« Acte d'Adèle de Champagne, reine de France, confirmant l'accord entre Hugues, abbé de Saint-Denis et Guillaume de Moret »


Description

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    Hugues, abbé de Saint-Denis et Guillaume de Moret, avoué

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    chirographe

Description de l'acte

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    1202/01/01


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    Paris

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    Au Temple de Paris

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    FRANCE, ILE-DE-FRANCE, Paris



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    635

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    360

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    parchemin

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    Bon

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    non

Identification du témoin

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    n.c.

    France
    Paris
    Archives Nationales
    S 957/A, n° 12
    Original
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    n.c.

Sceau

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    oui

    Adèle de Champagne, reine de France
    en navette, 87 x 55 mm
    La reine est debout, la tête ceinte d’une couronne à trois fleurs de lis, les cheveux sur les épaules. Elle porte une longue robe moulante serrée à la taille d’une ceinture. De chaque poignet part une longue manche brodée. Le manteau, retenu au col par un fermail d’où pendent deux longs rubans terminés par des glands, bordé d’un galon brodé et doublé de tissu ouvragé, descend jusqu’aux mollets. Les pieds sont posés sur un petit socle décoré. La reine tient dans la main droite une fleur de lis ; la main gauche est posée sur la taille.
    Entre deux filets pleins : + SIGILLUM ADELE DEI GR(aci)A REGINE FRANCORUM

Analyses

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    Confirmation par Adèle de Champagne, reine de France, de l'accord intervenu entre Hugues, abbé de Saint-Denis, et Guillaume de Moret, au sujet de la possession de Féricy, deux tiers des biens et de la justice revenant à l'abbé et le troisième tiers à Guillaume.

Texte

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    Adela Dei gratia Francorum regina. Noverint universi presentes pariter ac futuri quod contentio fuit inter Hugonem, venerabilem abbatem Sancti Dyonisii ex una parte, et Willelmum de Moreto, advocatum, ex alia, super querelis in potestate Firiaci. Tandem vero utraque pars videlicet dictus abbas et Willelmus de Moreto advocatus, compromiserunt se super hac discordia in justam et diligentem inquisionnem, probate opinionis hominum, Milonis scilicet de Montegniaco,Ancoul Petri de Besunno et Johannis de Corboilo, fidelis nostri, desuper et hii tres terminaverunt coram nobis contentionem istam communi assensu abbatis et Willelmi advocati de Moreto, et dixerunt quod de omni justicia que pertinet ad Firiciacum, due partes sunt abbacie Sancti Dyonisii et tercia advocati. Ad quecunque vero clamor prius pervenerit, sive ad prepositum Beati Dyonisii sive ad advocatum, ille justiciam faciet et querelam terminabit et diffiniet forefactum et emendam. Ita tamen quod illam omnino quitare non poterit. Si vero fur aliquis captus fuerit, ad curiam Beati Dyonisii ducetur et in prisonnam mittetur et quicquid de rebus illius latronis quoquo modo habeatur vel levetur, Beatus Dyonisius duas partes habebit et advocatus terciam. Postea vero cum in prisonna Beati Dyonisii fuerit, prepositus tradet eum advocato ad justiciam faciendam. Ita quod si advocatus aliquid de latrone extorquere poterit, Beatus Dyonisius duas partes habebit et advocatus terciam. De nemore vero Firiciaci, talis facta fuit inter eos compositio, quod de quadam parte nemoris forestam facient, sicut eis melius visum fuerit, quandam vero partem hominibus ville in usuarium tradent. Quando vero homines usitarium illud consumpserint prepositus et advocatus in una parte foreste usuarium eis tribuent et partem illam quam consumpserunt, in forestam mittent. Si venditio de nemore facta fuit communi assensu Beati Dyonisii et advocati, fiet neque prohiberi poterit venditio ab altera parte et de venditione Beatus Dyonisius duas partes habebit et advocatus terciam. Ita quod neutra pars aliquid de nemore donate sine alterius consensu nec extra parrochiam Firiciaci ducere poterit, excepto ad sex arpennos vinearum de Fontanis quas Guillelmus de Moreto habebat quando hee littere facte fuerunt et ad granarium Beati Dyonisii faciendum in navi sine merenno et sine ligno operato, sicut fieri solet. Prepositus quidem Beati Dyonisii duobus annis forestarium suum mittet et advocatus suum forestarium anno tercio et isti etiam forestarii fidelitatem dominis invicem facient. Si vero forestarius eorum vel etiam prepositus vel advocatus vel ex eorum parte aliquis in nemore forefactum invenerint, ille qui invenerit forefactum terminabit nec quitabit prepositus Beati Dyonisii duas partes de forefacto habebit et advocatus terciam. Forestarius vero eorum super sacrosancta jurabit quod nec hominem nec feminam nisi ad justum forefactum accippiet. Terras vero quas ab antecessoribus suis usque ad presens tempus de censiva Beati Dyonisii possederat advocatus, in pace possidebit. Beatusque Dyonisius terras illas quas usque ad hec tempora possederat, similiter pacifice possidebit. Si vero advocatus postquam ad terra venit de communi censiva Beati Dyonisii aliquam terram emit vel in tepore suo emet, si prepositus Beati Dyonisii duas partes precii reddere voluerit, duas partes terre recuperabit. Et si prepositus Beati Dyonisii similiter de communi censiva terras emit vel emet, advocatus terciam partem precii reddet preposito et terciam partem habebit. Pars vero illa que emerit infra octo dies alteri parti venditionem intimabit et nisi ipsa pars infra quadraginta dies precium restituerit, pars que emit pacifice in perpetuum possidebit. Neutra pars in propria censiva alterius sine ipsius consensu aliquid emere poterit. De tallia vero predicte ville sine preposito Beati Dyonisii a Guillelmo de Moreto facienda talis est conditio quod advocatus de qualibet domo quicquid homines vel femine familiam habentes ibi maneant usque ad quinque solidos et non amplius accipere poterit. Homines vero prefate ville, villam pro justicia exhibenda non exibunt nec ipsi homines pro preposito Beati Dyonisii nec pro advocato ad torneamentum vel equitationem nisi ex propria voluntate exire tenebuntur. Et sciendum est quod de omnibus forefactis undecumque venerint, Beatus Dyonisius duas partes habebit et advocatus terciam, salvo jure Aveline de Acri Villa. Nos vero ad petitionem utriusque partis presentem paginam scribi et sigilli nostri munimine fecimus roborari. Actum Parisius, apud Templum, anno ab incarnatione Domini Millesimo ducentesimo secundo.

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    Sceau incomplet, en mauvais état.
    Chirographe.

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    Hugues, abbé de Saint-Denis.
    Guillaume de Moret, avoué.
    Aveline de Acrivilla.
    Milon de Montigny.
    Ancoul Pierre de Besunno.
    Jean de Corbeil.

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    Féricy (Seine-et-Marne)

Bibliographie

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    Jean Dufour, Recueil des actes des reines de France antérieurs à 1206, Paris, Académie des inscriptions et belles-lettres (Chartes et diplômes), à paraitre.


    Jean Dufour, « Adèle de Champagne, troisième femme de Louis VII, une reine méconnue », dans Reines et princesses au Moyen Age, actes du cinquième colloque international de Montpellier, université Paul-Valéry (24-27 novembre 1999), volume 1, Les Cahiers du C.R.I.S.I.M.A., n° 5, 2001, p. 35-41.


    Kathleen Nolan, Queens in Stone and Silver. The Creation of a visual Imagery of Queenship in capetian France, Palgrave Mac Millan, 2009, p. 91-94 et passim.


    Arnaud Baudin, Emblématique et pouvoir en Champagne. Les sceaux des comtes de Champagne et de leur entourage (fin XIe-debut XIVe siecle), éditions Dominique Guéniot, 2012, Corpus n° 48 et passim.


    Marie-Adélaïde Nielen, Corpus des sceaux français du Moyen Âge, t. III, Sceaux des reines et des enfants de France. Archives nationales, Paris, 2011, p. 56, n° 12.



    Louis-Claude Douët d'Arcq, Collection de sceaux des Archives de l'Empire, Paris, 1863-1867, 3 vol., n° 152.


     


     

Informations

Document

Marie-Adélaïde Nielen (AN), dans  Actes des femmes de pouvoir

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