Général
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Jean XXII (1316-1334)
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L'archevêque de Toulouse Guillaume de Laudun, ses suffragants et l'inquisiteur de la dépravation hérétique résidant à Toulouse Pierre Brun
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L'archevêque de Narbonne Bernard de Farges, ses suffragants et l'inquisiteur de la dépravation hérétique résidant à Carcassonne Henri de Chamay
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II nonas novembris, anno quindecimo
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Avignon
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Mandement (littere cum filo canapis)
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[Registre de la chancellerie apostolique] R1. CITÉ DU VATICAN, Archivio segreto Vaticano, Registra Avenionensia 37, n. III-IV, fol. 135 v°, 136.
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[Registre de la chancellerie apostolique] R2. CITÉ DU VATICAN, Archivio segreto Vaticano, Registra Vaticana 98, n. ii, iii, De curia, fol. 2v-3r.
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[Copie moderne] F. FRANCE, Paris, Bibliothèque nationale de France, Collection Doat, t. 34, fol. 181 (copie de l'expédition à l'archevêque de Toulouse et à ses suffragants ainsi qu'à l'inquisiteur de Toulouse).
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Ici reprise de Jean-Marie Vidal, Bullaire de l’Inquisition française au XIVe siècle et jusqu'à la fin du Grand Schisme, Paris : Letouzey et Ané, 1913, n. 103, aux p. 154-156 [en ligne].
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Jean-Jacques de Percin, Monumenta conventus Tholosani ordinis FF. Praedicatorum..., Toulouse, 1693, part. III, p. 99 [en ligne].
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Thomas Ripoll, Bullarium ordinis fratrum Praedicatorum, Rome, 8 vol., 1729-1740, t. II, p. 192 [en ligne].
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Joseph Hansen, Quellen und Untersuchungen zur Geschichte des Hexenwahns und der Hexenverfolgung im Mittelalter, Bonn, 1901 (reprint Hildesheim 1963 et 2003), n. 6, p. 6 [en ligne].
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Papst Johann XXII. an die Erzbischöfe (Bernhard) von Narbonne und (Wilhelm) von Toulouse, ihre Suffragane und an die Inquisitoren zu Carcassonne und Toulouse : ordnet im Anschluss an No. 4 die Einsendung der Akten der seither sowohl von den Bischöfen als von den Inquisitoren geführten Processe an und untersagt den Inquisitoren bis auf weiteres die Aufnahme neuer Processe dieser Art. [Hansen].
Jean XXII fait tenir aux archevêques de Toulouse et de Narbonne et à leurs suffragants, ainsi qu’aux inquisiteurs de Toulouse et de Carcassonne, la lettre écrite le 22 août 1320 par le cardinal Guillaume Goudin, évêque de Sabine, aux inquisiteurs résidant à cette époque dans ces mêmes villes. Par cette lettre, au nom du pape, la compétence des inquisiteurs était étendue aux cas suivants : invocation et adoration des démons ; fabrication d’images de cire ou de toute autre matière ; baptême conféré à ces images ; abus des sacrements et en particulier de l’eucharistie dans des maléfices. Le pape, ayant appris la persistance de pareils abus dans les diocèses du Midi, recommande aux prélats et aux inquisiteurs de terminer de conserve les procès intentés par eux pour ces motifs et d’en envoyer les actes au Saint-Siège qui avisera aux mesures à prendre. Nulle procédure de cette sorte ne devra être entreprise, jusqu’à nouvel ordre, sans l’avis du pape [Vidal]. -
Venerabilibus fratribus .. archiepiscopo Narbonensi1 eiusque suffraganeis, et dilecto filio .. inquisitori heretice pravitatis in regno Francie per Sedem apostolicam deputato Carcassone residenti2, salutem.
Dudum venerabilis frater noster Guillelmus episcopus Sabinensis scripsit tibi, fili inquisitor, de mandato nostro per suas litteras in hac forma :
« Frater Guillelmus miseratione divina episcopus Sabinensis3 religioso viro .. inquisitori heretice pravitatis in partibus Carcassonensibus4, salutem in Domino sempiternam.
Sanctissimus pater noster et dominus Dominus Johannes divina providentia papa XXII optans ferventer maleficos, infectores gregis dominici, effugare de medio domus Dei, vult, ordinat vobisque committit quod auctoritate sua contra eos qui demonibus immolant vel ipsos adorant aut homagium ipsis faciunt dando eis in signum cartam scriptam seu aliud quodcumque, vel qui expressa pacta obligatoria faciunt cum eisdem, aut qui operantur vel operari procurant quamcunque ymaginem, vel quodcumque aliud ad demonem alligandum, seu cum demonum invocatione ad quodcumque maleficium perpetrandum, aut qui sacramento babtismatis (sic) abutendo ymaginem de cera seu de re alia factam babtizant, sive faciunt babtizari, seu alias cum invocatione demonum ipsam fabricant quomodolibet aut faciunt fabricari, aut si scienter babtismus, seu ordo, vel confirmatio iterantur ; item de sortilegis et maleficis qui sacramento eucharistie seu ostia consacrata necnon et aliis sacramentis Ecclesie seu ipsorum aliquo, quoad eorum formam vel materiam utendo eis in suis sortilegiis seu maleficiis abutuntur, possitis inquirere et alias procedere contra ipsos, modis tamen servatis qui de procedendo cum prelatis in facto heresis vobis a canonibus sunt prefixi. Ipse namque dominus noster prefatus potestatem inquisitoribus datam a jure quoad inquisitionis officium contra hereticos necnon et privilegia ad pretactos casus omnes et singulos ex certa scientia ampliat et extendit quoad usque duxerit revocandum. Nos ita premissa omnia vobis significamus per has nostras patentes litteras de prefati domini nostri pape speciali mandato facto nobis ab ipso oraculo vive vocis.
Datum Avinioni, die XXII mensis augusti, anno Domini millesimo trecentesimo vicesimo, pontificatus predicti domini pape anno quarto. »
Sane, noviter intellecto quod errores et abhominationes in eisdem litteris comprehensi in partibus illis de quibus in litteris ipsis habetur mentio adhuc vigent, nos, cupientes super ipsis, ne deinceps pullulent, plenius providere, discretioni vestre presentium tenore committimus et mandamus quatinus omnes inquisitiones quas auctoritate litterarum huiusmodi vos fratres archiepiscopi et suffraganei, prout quemlibet vestrum tangit, et tu, inquisitor prefate, cum singulis eorumdem insimul, vel tu, inquisitor solus per te ipsum hactenus inchoastis, si complete non fuerint, vos, archiepiscope et suffraganei, quilibet vestrum videlicet in sua diocesi per se vel alium quem ad hoc deputandum duxeritis, et tu, inquisitor predicte, insimul celeriter compleatis, quas postquam compleveritis una cum illis que iam per te solum, prefate inquisitor, forsitan sunt complete nobis sub vestris sigillis fideliter interclusas quantocius poteritis transmittatis, ut eis visis quid faciendum sit tam super illis de quibus fuerit inquisitum quam super omnibus ceteris de quibus nondum est inceptum inquiri plenius et certius auctore Domino disponamus.
Tu vero, inquisitor predicte, super illis de quibus adhuc inquirere non cepisti, pretextu dictarum litterarum nisi forsan aliud a nobis reciperes in mandatis te nullatenus intromittas. Per hec autem non intendimus vobis vel vestrum alicui quantum ad illa que a iure vobis alias sunt permissa in aliquibus derogari.
Datum Avinioni, II nonas novembris anno XVo. -
1. Guillaume Goudin, voir n. 72, note 1.
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2. Henri de Chamay.
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3. Bernard Gui et Jean de Beaune.
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4. Bernard de Farges ; voir n. 14, note 1.
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Solène Baron, « Un procès de magie en Gévaudan et ses enjeux politiques (1347) », Cahiers de recherches médiévales et humanistes 33, 2017, p. 385-417 [en ligne].
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Bien avant Jean XXII, la compétence des inquisiteurs avait été étendue à ces pratiques superstitieuses, mais pour le cas seulement où elles avaient une relation directe avec la foi. Voir à ce sujet une bulle d’Alexandre IV (10 janvier 1260). Ripoll, t. i, p. 388.
Jean XXII semble n’avoir mis aucune restriction, sinon momentanée, à l’action inquisitoriale contre ces délits, devenus, à cette époque, d’une fréquence menaçante (n. 30 bis). Au lieu des vieilles pratiques superstitieuses usitées de tout temps, on avait vu, dès le xiii e siècle, se répandre en France l’art plus raffiné de l’Italie et de l’Espagne. L’effroi provoqué par l’occultisme s’accrut tout à coup. Le pape Jean XXII l’éprouva, semble-t-il, à un vif degré ; il intervint maintes fois pour stimuler le zèle des inquisiteurs, et même fit poursuivre les suspects en son nom propre. Ses successeurs suivirent son exemple. On trouvera dans ce recueil plusieurs documents se référant à la répression de ces pratiques : n. 24, 30 bis, 50, 67, 72, 77, 91, 146, 150, 152, 156, 159-160, 161, 171, 172, 173, 175, 177, 179, 192, 220, 285, 338, 342 ; cf. Introduction, p. xlviii.
L’ouvrage capital à étudier sur la matière est Hansen, Zauberwahn, Inquisition und Hexenprocess im Mittelalter, Bonn, 1900. Le même auteur a formé un précieux recueil de documents sur la sorcellerie et la répression de ce crime dans Quellen und Untersuchungen zur Geschichte des Hexenwahns und der Hexenverfolgung in Mittelalter, Bonn, 1901. Les principales bulles papales contre la sorcellerie sont reproduites en tête de ce volume. Voir encore Hatzfeld, Darmesteter et Thomas, Dictionnaire général de la langue française, art. Bougre ; Lea, Hist. de l’Inquisition, t. iii (trad.), p. 522-524, 547-548 ; Tanon, Hist. des tribunaux d’Inquisition, p. 246-251.
L'archevêque de Toulouse Guillaume de Laudun, dominicain, était maître en théologie le 13 juin 1314 ; lecteur du Palais apostolique en 1317 ; promu à l’archevêché de Vienne, le 27 février 1321 ; transféré à Toulouse, le 19 décembre 1327 ; se démet de son siège en 1345. Gall. christ., t. xvi, col. 104-105 ; t. xiii, col. 39-40 ; Denifle, Chart., t. ii, p. 156, note 1 ; Archiv für Litt., t. ii, p. 215, n. 66 ; Eubel, Hier., t. i, p. 559 ; Hist. de Lang., t. ix, p. 613-614. [Vidal].
Informations
Acte
aposcripta
admin
(CIHAM (UMR 5648)), dans
APOSCRIPTA database
APOSCRIPTA database – Lettres des papes, dir. J. Théry, CIHAM/UMR 5648, éd. électronique TELMA (IRHT), Orléans, 2017 [en ligne], acte n. 20273 (aposcripta-260), http://telma.irht.cnrs.fr/chartes/aposcripta/notice/20273 (mise à jour : 18/05/2024).