Général
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Léon IX (1049-1054)
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L'abbé de Luxeuil et ses successeurs
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XIV kalendas decembris, indictione III, pontificatus anno primo
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Privilège solennel
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[Vidimus] F1. FRANCE, Vesoul, Archives départementales de la Haute-Saône, H 624. Vidimus de 1282.
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[Copie moderne] C2. FRANCE, Paris, Bibliothèque nationale, ms. latin 12678, fol. 369. Monasticon benedictinum, t. XXI (copies du XVIIe siècle).
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Wilhelm Wiederhold, Papsturkunden in Frankreich, 1. Franche-Comté, Berlin, 1906 (Nachrichten der königlichen Gesellschaft der Wissenschaften zu Göttingen. Beiheft), n. 2, p. 20 [en ligne].
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Mabillon, Annales o. s. Benedicti, t. IV, p. 507.
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Philippe Jaffé, Wilhelm Wattenbach, Samuel Loewenfeld, Ferdinand Kaltenbrunner, Paul Ewald, Regesta pontificum Romanorum ab condita ecclesia ad annum post Christum natum MCXCVIII, 2e éd. Leipzig, : Veit, 1885-1888, 2 vol., t. I, n. 4202, p. 535 [en ligne].
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Bernard de Vregille, René Locatelli, Gérard Moyse, Regesta pontificum Romanorum. Gallia Pontifica. La papauté et les églises et monastères en France avant 1198, Vol. I : Diocèse de Besançon, Gôttingen, Vandenhoeck und Ruprecht, 1998, Luxeuil, n. 6, p. 182.
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FRANCE, Besançon, Bibliothèque municipale, ms. Droz 41, fol. 9. « Cartulaire de Luxeul », cartulaire factice du XVIIIe siècle, entreprise Moreau-Droz, inventaire des titres de l'abbaye en première partie [images en ligne].
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FRANCE, Besançon, Bibliothèque municipale, ms. Académie 32, fol. 215v. Dom Grappin, Histoire de ... Luxeu, Vingt et unième volume : année 1770. Analyse seulement.
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Confirmation des privilèges et possessions de l'abbaye de Luxeuil [APO].
Leo IX. bestätigt dem Kloster Luxeuil das Recht der Bischofswahl für die Consecration des Abtes und die Weihen, den Kloster frieden innerhalb der Bannmeile und bestimmt, daß das Kloster keiner andern geistlichen Gewalt unterworfen sein solle als der des apostolischen Stuhles [Wiederhold]. -
Leo episcopus servus servorum Dei. H.1 abbati Luxoviensis monasterii suisque successoribus perpetuam in Domino salutem.
Convenit apostolico moderamini pia religione pollentibus benivola compassione succurrere et petencium desideriis congruum impertiri suffragium.
Quapropter inclinati precibus tuis, fili karissime, decrevimus more antecessorum nostrorum hoc nostro privilegio apostolice tuitionis monasterio vestro concedere, ut videlicet episcopus, quem pater monasterii vel cuncta congregatio voluerit ad celebranda missarum sollempnia aut consecrationem abbatis vel ecclesiaruma , in quibus misse debeant celebrari, habeat facultatem in eodem monasterio ingrediendi tantum ad pii opus misterii ; quo peracto, nichil contingens, sed omnia gratis peragens ad p[ropri]a mox regredi non moretur ; nichil, sicut diximus, usurpans de rebus monasterii, non de sacris altaribus, non de ornamentis neque de vasis neque de sacris voluminibus neque quiequam maius vel exiguum, sed nec concupiscere adtemptet, quia, si privata satis est noxium, quanto magis sacra auferre aut desiderare et juri suo mancipare Deo est periurumb Interdicentes etiam episcopo, in cuius parrochia est predietum monasterium constitutum, nt nichil contra tenorem presentis decreti pia postulatione indulti quicquam adtemptet, vel eius successores presumant prohibita contingere.
Crisma igitur vel quicquid ad sacra misteria pertinet, si a patre monasterii fuerit postulatum, a quo previderit spiritali patre censemus modis omnibus annuendum. Et, ut superius dictum est et sepe dicendum est, nullam potestatem convenit habere episcopos in eodem monasterio neque in rebus vel in ordinandis personis, excepto quem cuncta congregatio elegerit post mortem patris monasterii, ut debeat ordinari ; super hec neque presbiteros neque dyaconos nec aliquamc quamlibet personam in eodem monasterio habere ullo modo potestatem vel quicquam immutare vel agere, cognoscentes, quod sub apostolica sede, id est beati Petri apostoli constitutumd.
Rogatus vero episcopus a patre monasterii vel a cuncta congregatione, suam exhibeat presenciam, non tamen petitus ad secreta monasteriie accedere presumat, ne quietam monachorum vitam, qui solitaria propter Deum studia peragere decreverunt, frequens sacerdotum insolertia perturbare videatur. Probibemus etiam, ne infra unam leucam a monasterio liceat alicui invadere aliquem vel eius res.
Si autem et ipse abbas in corruptionef institute patrum regule fuerit reprehensus, in aliquam vel sinistram partem molinatus, a sede apostolica, sub cuius dicione consistit, instituimus corrigendum ; nec enim cuiquam episcopo damus licenciam sub optentu reprehensionis aliquam in monasterio suam extendere dicionem, sed eius capiti, id est apostolice sedi, hoc pertinere cognoscat.
Statuentes apostolica censura, ne ulla hominum persona magna vel parva contra hoc nostrum privilegium venire pertemptet ; quod si fecerit, apostolico anathemati subiacebit usque ad condignam satisfactionem.
Qui vero eamg servaverit, benedictionis gratia cumuletur et eterne vite particeps efficiatur.
Datum X1IIIo kal. decembris per manus Petri dyaconi, bibliothecarii et cancellarii sancte apostolice sedis, anno domni Leonis pape noni Io, indictione IIIoh2. -
(a) etiam tabularum, offenbar verlesen aus eccl(esi)arum)
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(b) premicum ; die Emendation ist unsicher.
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(c) aliquem.
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(d) der Satz scheint unvollständig zu sein.
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(e) monasteria.
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(f) corpore ; die Emendation ist unsicher.
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(g) se.
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(h) verlesen zu id iun.
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1. [Vregille, Locatelli, Moyse :] L'initiale H (seule donnée par F1 pour désigner le destinataire de cette bulle) ne correspond pas au prénom de l'abbé de Luxeuil, Gérard, attesté au même moment par la cédule de translation des reliques de Remiremont, le 11 novembre 1049 (Paris, BnF, ms. nouvelles acquisitions françaises 2547, n. 6 ; Vregille, Hugues de Salins, t. I, p. 185 et n. 129, t. II, pp. 816-817 ; reproduite : Vregille, Hugues de Salins, 1981, pl. XII). Le personnage est également connu par un évangéliaire célèbre qu'il offrit à son monastère (Paris, BnF, ms. nouvelles acquisitions latines 2196 ; Vregille, op. cit., t. II, pp. 837-838).
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2. [Vregille, Locatelli, Moyse :] Quant au lieu d'expédition de cette bulle, il se situe entre Remiremont, où Léon IX se trouve encore le 14 novembre, et Bâle, où sa présence est attestée le 21 novembre (Vregille, op. cit., t. I, pp. 184-186) : peut-être s'agit-il de Luxeuil, passage logique de l'itinéraire pontifical.
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[Vregille, Locatelli, Moyse :] Mabillon ayant reconstitué presque tout le dispositif [de la bulle de] Jean IV (n. *3 de Luxeuil, entre 640-642 ; Jaffé, n. *2045) à partir du présent privilège (et de celui de Benoît VIII, avril 1018, cf. APOSCRIPTA n. 2122), on ne doit pas être surpris de retrouver dans ce dispositif le même texte que dans les actes précédents, à quelques mots près (synonymes) ; la seule clause nouvelle concerne la saisie des personnes et des biens. En revanche le passage de Jean IV et de Benoît VIII sur la correction des moines et de celui de Benoît VIII sur les dîmes ne se trouvent pas ici.
Informations
Acte
Antonin
Bourquin
(CIHAM (UMR 5648)), dans
APOSCRIPTA database
APOSCRIPTA database – Lettres des papes, dir. J. Théry, CIHAM/UMR 5648, éd. électronique TELMA (IRHT), Orléans, 2017 [en ligne], acte n. 193512 (aposcripta-41202), http://telma.irht.cnrs.fr/chartes/aposcripta/notice/193512 (mise à jour : 25/11/2024).