Description
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Innocent III (1198-1216)
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[Concile de Latran IV, c. 8 ; X, 5, 1, 24]
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Latran
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Canon conciliaire
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Décrétale, autre texte de collection canonique
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[Autre copie médiévale] X1. ÉTATS-UNIS, Ann Arbor, University of Michigan Library, ms 52, fol. 42-53.
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[Autre copie médiévale] X2. FRANCE, Aix-en-Provence, Bibliothèque Méjane, ms 1683 (1548), fol. 3-16.
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[Autre copie médiévale] X3. ALLEMAGNE, Bamberg, Staatsbibliothek, ms Patr. 132, fol. 80-109.
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[Autre copie médiévale] X4. ROYAUME-UNI, Cambridge, Pembroke College, ms 101, fol. 69-81.
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[Autre copie médiévale] X5. SUISSE, Cologny-Genève, Fondation Bodmer, ms Bodmer 80, fol. 28-42.
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[Autre copie médiévale] X6. ALLEMAGNE, Fulda, Landesbibliothek, ms D 14, fol. 128-144.
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[Autre copie médiévale] X7. ITALIE, Florence, Biblioteca nazionale centrale, ms Conv. soppr. da riordinare : Vallombrosa 36, fol. 294-307.
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[Autre copie médiévale] X8. ALLEMAGNE, Giessen, Universitätsbibliothek, ms 1105, fol. 47-58.
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[Autre copie médiévale] X9. ROYAUME-UNI, Londres, Lambeth Palace Library, ms 210, fol. 130-148.
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[Autre copie médiévale] X10. PORTUGAL, Lisbonne, Biblioteca nacional, ms 173, fol. 1-9.
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[Autre copie médiévale] X11. ROYAUME-UNI, Londres, British Library, ms Cotton Vitell. A. II.
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[Autre copie médiévale] X12. ROYAUME-UNI, Lincoln, Chapter Library, ms 177, fol. 143-155.
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[Autre copie médiévale] X13. ROYAUME-UNI, Londres, British Library, ms Royal 5. E. XII, fol. 73-88.
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[Autre copie médiévale] X14. ROYAUME-UNI, Oxford, Bodleian Library, ms e mus. 82 (SC : 3643), fol. 114-120.
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[Autre copie médiévale] X15. ROYAUME-UNI, Oxford, Merton College, ms B. I. 7, fol. 29-45.
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[Autre copie médiévale] X16. FRANCE, Rouen, Bibliothèque municipale, ms 1232, fol. 69-77.
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[Autre copie médiévale] X17. FRANCE, Rome, Biblioteca Casanatense, ms 1910, fol. 1-15.
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[Autre copie médiévale] X18. ITALIE, Rome, Archivio della Basilica Lateranense, ms A 70, fol. 37-43 (p. 73-87).
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[Autre copie médiévale] X19. ESPAGNE, Tolède, Biblioteca del Cabildo, ms 15-26 (30-8), fol. 1-32.
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[Autre copie médiévale] X20. SUISSE, Zürich, Zentralbibliothek, ms Car. C. 148, fol. 25-47.
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[Collection canonique, collection de décrétales] Y. X, 5, 1, 24.
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Ici reprise d'Emil Friedberg, Corpus Juris Canonici. II. Decretalium collectiones, Leipzig, 1881, c. 745-747 [en ligne].
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Antonio García y García, Constitutiones Concilii quarti Lateranensis una cum Commentariis glossatorum, Cité du Vatican : Biblioteca apostolica Vaticana (Monumenta Iuris Canonici, series 1. Corpus glossatorum, 2), 1981, p. 53-57.
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Canon 8 du concile de Latran IV.
Superior contra subditum, maxime praelatum, de his tantum inquiret super quibus praecessit infamia, et tunc vocabit eum, et tradet sibi capitula et nomina, et testium dicta publicabit, et ipsius legitimas exceptiones admittet, et, probato gravi crimine, eum ab administratione removebit. In regularibus vero praelatis ad unguem servandus non est hic ordo. Et quanquam in hac summatione modica videatur agi differentia inter praelatos et subditos, contra quos inquiritur, tamen facienda est, ut patet in litera [X, 5, 1, 24]. -
Qualiter et quando debeat praelatus procedere ad inquirendum et puniendum subditorum excessus, ex auctoritatibus veteris et novi testamenti colligitur evidenter, ex quibus postea processerunt canonicae sanctiones, sicut olim aperte distinximus, et nunc sacri approbatione concilii confirmamus. Legitur enim in evangelio, quod villicus ille, qui diffamatus erat apud dominum suum, quasi dissipasset bona ipsius, audivit ab illo : « Quid hoc audio de te ? redde rationem villicationis tuae, iam enim non poteris amplius vindicare »1. Et in Genesi Dominus ait : « Descendam et videbo, utrum clamorem, qui venit ad me, opere compleverint »2.
Ex quibus auctoritatibus manifeste probatur, quod non solum quum subditus, verum etiam quum praelatus excedit, si per clamorem et famam ad aures superioris pervenerit, non quidem a malevolis et maledicis, sed a providis et honestis, nec semel tantum, sed saepe, quod clamor innuit et diffamatio manifestat, debet coram ecclesiae senioribus veritatem diligentius perscrutari, ut, si rei poposcerit qualitas, canonica districtio culpam feriat delinquentis, non tanquam idem sit accusator et iudex, sed quasi denunciante fama vel deferente clamore officii sui debitum exsequatur.
Licet autem hoc sit observandum in subditis, diligentius tamen est observandum in praelatis, qui « quasi signum » sunt positi « ad sagittam »3. Et quia non possunt omnibus complacere, quum ex officio suo teneantur non solum arguere, sed etiam increpare, quin etiam interdum suspendere, nonnunquam vero ligare : frequenter odium multorum incurrunt et insidias patiuntur. Et ideo sancti Patres provide statuerunt, ut accusatio praelatorum non facile admittatur, ne concussis columnis corruat aedificium, nisi diligens adhibeatur cautela, per quam non solum falsae, sed etiam malignae criminationi ianua praecludatur. Verum ita voluerunt providere praelatis, ne criminarentur iniuste, ut tamem caverent, ne delinquerent insolenter, contra morbum utrumque invenientes medicinam congruam, videlicet ut criminalis accusatio, quae ad diminutionem capitis, id est degradationem, intenditur, nisi legitima praecedat inscriptio, nullatenus admittatur. Sed quum super excessibus suis quisquam fuerit infamatus, ita ut iam clamor ascendat, qui diutius sine scandalo dissimulari non possit vel sine periculo tolerari : absque dubitationis scrupulo ad inquirendum et puniendum eius excessus, non ex odii fomite, sed caritatis procedatur affectu, quatenus, si fuerit gravis excessus, etsi non degradetur ab ordine, ab administratione tamen amoveatur omnino, quod est secundum sententiam evangelicam a villicatione villicum amoveri, qui non potest villicationis suae dignam reddere rationem.
Debet igitur esse praesens is, contra quem facienda est inquisitio, nisi se per contumaciam absentaverit, et exponenda sunt ei illa capitula, de quibus fuerit inquirendum, ut facultatem habeat defendendi se ipsum. Et non solum dicta, sed etiam nomina ipsa testium sunt ei, ut quid et a quo sit dictum appareat, publicanda, nec non exceptiones et replicationes legitimae admittendae, ne per suppressionem nominum infamandi, per exceptionum vero exclusionem deponendi falsum audacia praebeatur.
Ad corrigendos itaque subditorum excessus tanto diligentius debet praelatus assurgere, quanto damnabilius eorum offensas desereret incorrectas. Contra quos, ut de notoriis excessibus taceatur, etsi tribus modis possit procedi, per accusationem videlicet, denunciationem et inquisitionem ipsorum. Ut tamen in omnibus diligens adhibeatur cautela, ne forte per leve compendium ad grave dispendium veniatur, sicut accusationem legitima debet praecedere inscriptio, sic et denunciationem caritativa monitio, et inquisitionem clamosa insinuatio praevenire, illo semper adhibito moderamine, ut iuxta formam iudicii sententiae quoque forma dictetur. Hunc tamen ordinem circa regulares personas non credimus usquequaque servandum, quae, quum causa requirit, facilius et liberius a suis possunt administrationibus amoveri. -
1. Luc 16, 2.
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2. Gn 18, 21.
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3. Lam 3, 12.
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Winfried Trusen, « Der Inquisitionsprozeß : seine historischen Grundlagen und frühen Formen », ZRG Kan. Abt. 74, 1988, p. 171-215.
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Richard M. Fraher, « IV Lateran’s Revolution in Criminal Procedure : The Birth of inquisitio, the End of Ordeals and Innocent III’s Vision of Ecclesiastical Politics », dans Studia in honorem eminentissimi cardinalis Alphonsi M. Stickler, éd. R. J. Castillo Lara, Rome, 1992, 97-111.
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Pier Virginio Aimone Braida, « Il processo inquisitorio : inizi e sviluppi secondo i primi decretalisti », Apollinaris. Commentarius Istituti Utriusque Juris, 67/3-4, 1994, p. 591-634.
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Julien Théry, « Fama : l’opinion publique comme preuve judiciaire. Aperçu sur la révolution médiévale de l’inquisitoire (XIIe–XIVe siècles) », dans La preuve en justice de l’Antiquité à nos jours, éd. Bruno Lemesle, Rennes : Presses universitaires de Rennes, 2003, p. 119-147.
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Massimo Vallerani, La giustizia pubblica medievale, Bologne : Il Mulino, 2005 ; trad. angl. Sarah Rubin Blanshei, Medieval Public Justice, Washington, D. C. : The Catholic University Press, 2012, aux p. 36-37 et 102.
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Massimo Vallerani, « La fama nel processo tra costruzioni giuridiche e modelli sociali nel tardo Medioevo », dans La fiducia secondo i linguaggi del potere, éd. Paolo Prodi, Bologne : Il Mulino, 2007, p. 93-111.
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Antonia Fiori, « Quasi fama denunciante : note sull'introduzione del processo tra rito accusatorio e inquisitorio », dans Der Einfluss der Kanonistik auf die europäische Rechtskultur. 3. Straf- und Strafprozessrecht, dir. Orazio Condorelli, Franck Roumy, Matthias Schmoeckel, Cologne, Weimar, Vienne : Böhlau, 2012, p. 351-367.
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Julien Théry, « 'Excès' et 'affaires d’enquête'. Les procédures criminelles de la papauté contre les prélats, de la mi-XIIe à la mi-XIVe siècle. Première approche », dans La pathologie du pouvoir : vices, crimes et délits des gouvernants, dir. Patrick Gilli, Leyde : Brill, 2016, p. 164-236 [en ligne].
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Julien Théry, « Judicial Inquiry as an Instrument of Centralized Government : The Papacy’s Criminal Proceedings against Prelates in the Age of Theocracy (Mid-Twelfth to Mid-Fourteenth Century) », dans Proceedings of the Fourteenth International Congress of Medieval Canon Law Toronto, 5-11 August 2012, éd. Joseph Goering, Stephan Dusil, Andreas Thier, Cité du Vatican : Biblioteca apostolica Vaticana (Monumenta Iuris Canonici. Series C : Subsidia, 15), 2016, p. 875-889, aux p. 875-876 [en ligne].
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Le texte reprend une partie de la lettre au même incipit émise le 29 janvier 1206 : APOSCRIPTA n. 30448.
A. García y García fait état de l'existence de 64 manuscrits connus du texte partiel ou complet des canons du Concile de Latran IV.
Informations
Document
Julien
Théry
(CIHAM (UMR 5648)), dans
APOSCRIPTA database
APOSCRIPTA database – Lettres des papes, dir. J. Théry, CIHAM/UMR 5648, éd. électronique TELMA (IRHT), Orléans, 2017 [en ligne], acte n. 152882 (aposcripta-5000), http://telma.irht.cnrs.fr/chartes/en/aposcripta/notice/152882 (mise à jour : 04/08/2023).