<< < / > >>

2554  :  Profits ruraux des champs

Number

2554


Shelf Marks

  • Paris, BA, 5064

Owners before c.1550

  • Anthony of Burgundy (the Great Bastard)

Commissioners

  • Anthony of Burgundy (the Great Bastard) ?
    • Nobility
    • Gender : Man

Country

France


Ownership Category

Public

Origin

  • Place
    • Region : Flanders
    • Towns : Bruges
    • Details : Bruges
  • Date
    • Date details : c.1470 (after 1470 ?)
    • Half centuries : 1450-1499
    • Decade : 1470 - 1479

Physical description

Measurements

  • 305 leaves
  • Size categories of height : 425-449 mm
  • Height of text blocks : 425 mm
  • Width of text blocks : 320 mm

Illustrations

  • Total number of illustrations : 14
  • Number of miniatures : 14
  • Number of historiated initials :
  • Number of grisailles :
  • Number of drawings :

Miniaturists

  • M Margaret of York
  • M Fitzwilliam 268 ?

Material

Parchment

Binding

  • Description : (maréchal d'Estrées)
  • Dating : Unknown


Content

Genre

didactic

Authors

  • Petrus de Crescentiis

Translators

/

Contents

  • 1 : Profits ruraux des champs

Languages

  • French

Bibliography

Henry Martin & Philippe Lauer, Les principaux manuscrits à peintures de la Bibliothèque de l’Arsenal à Paris (Bulletin de la Société française de reproductions de manuscrits a` peintures, 11), Paris 1929, p.52 (ill. 69: f.265)

Léon Delaissé, La miniature flamande. Le mécénat de Philippe le Bon, exhib. cat., Brussels-Amsterdam 1959 [also published in Dutch: De gouden eeuw der Vlaamse miniatuur. Het mecenaat van Filips de Goede, 1445-1475, Brussels-Amsterdam 1959], no. 120, M Margaret of York, Bruges, for Anthony of Burgundy

Georges Dogaer, Flemish Miniature Painting in the 15th and 16th centuries, Amsterdam 1987: M Margaret of York, coul. ill. 10 (f.265)

Pierre Cockshaw & Christiane Van den Bergen-Pantens (eds.), L’ordre de la Toison d’or de Philippe le Bon à Philippe le Beau (1430-1505). Idéal ou reflet d’une société?, Turnhout 1996, Section VI-36

Bodo Brinkmann, Die flämische Buchmalerei am Ende des Burgunderreichs: der Meister des Dresdener Gebetbuchs und die Miniaturisten seiner Zeit, 2 vols., Turnhout 1997, p.079 (n26), 169 (M Fitzwilliam 268)

Elisabeth Antoine et al., Sur la terre comme au ciel. Jardins d’occident à la fin du Moyen Age, exhib. cat., Paris 2002, no. 91

Thomas Kren & Scot McKendrick, with contributions by Maryan W. Ainsworth, Mari-Tere Alvarez, Brigitte Dekeyser, Richard Gay, Elisabeth Morrison & Catherine Reynolds, Illuminating the Renaissance. The Triumph of Flemish Manuscript Painting in Europe, exhib. cat., Los Angeles-London 2003, p.255

Pascal Schandel & Ilona Hans-Collas, with the collaboration of Hanno Wijsman and scientific advice by François Avril, Manuscrits enluminés des anciens Pays-Bas méridionaux, Vol. I: Louis de Bruges, Paris-Leuven 2009, p.109

Hanno Wijsman, Luxury Bound. Illustrated Manuscript Production and Noble and Princely Book Ownership in the Burgundian Netherlands (1400-1550), (Burgundica, xvi), Turnhout (Brepols), 2010, p.275

Christiane Van den Bergen-Pantens, ‘Héraldique et bibliophilie: Le cas d’Antoine, Grand Bâtard de Bourgogne (1421-1504)’, Anny Raman & Eugène Manning (eds.), Miscellanea Martin Wittek. Album de codicologie et de paléographie offer à Martin Wittek, Leuven 1993, 323-354: Anthony of Burgundy, no. 21

Online Informations and images

Digitisation: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b7100618w

Photo Archives

Paris, BNF, bl-w photo collection: no photos

Responsable

Hanno Wijsman