< Notice 111>

Collectaire cistercien à l’usage du prieuré de Muizen


Identification

Référence : Tournai , Musée du grand séminaire , cod. 12 .

Usage : Cistercien

Usage : Muizen, prieuré de moniales

Datation : Brabant, après 1476, vers 1480-1490 (corps du volume, f. 3 et 214v).

Post : 1476

Ante : 1501

Description

Codicologie

Parchemin, 303 ff. 205 x 141 mm. 1 cahier de 9 feuillets (f. 1-9 : quaternion dans lequel a été encarté le f. 3), 1 cahier de 11 feuillets (f. 10-20 : quinion au début duquel a été encarté le f. 10), f. 21 monté sur onglet, 17 quaternions (f. 22-157), 1 cahier de 9 feuillets (f. 158-166 : quaternion dans lequel a été encarté le f. 159), 2 quaternions (f. 167-174), 1 cahier de 9 f. (f. 183-191 : quaternion dans lequel a été encarté le f. 190), 2 quaternions (f. 192-199), 1 cah. de 9 feuillets (f. 208-216 : quaternion dans lequel a été encarté le f. 214), 1 quaternion (f. 217-224), 1 cahier de 9 feuillets (f. 225-233 : quaternion dans lequel a été encarté le f. 232), 7 quaternions (f. 234-289), 1 trinion (f. 290-295), 1 quaternion (f. 296-303). Réclames au verso du dernier feuillet de chaque cahier entre les f. 29 à 295, sauf aux f. 158v, 189v et 213v). Nombreux renforts de parchemins dont les talons apparaissent entre les feuillets. Liste des feuillets insérés : f. 3, 10, 21, 159, 190, 214. Dans la partie primitive, les f. 20 et 303 sont blancs, sauf la réglure — Réglure à l’encre brune, sauf au f. 3 (encre violette  : just. 134 x 100 mm). F. 10, 21, 159, 190 et 214 non réglés. À longues lignes, 33 par page (f. 1-2, 4-9 : just. 149 x 100 mm), 26 par page (f. 11-20, 150-158, 160-189, 191-213, 215-231, 233-303 : just. 140/145 x 90), 23 par page (f. 22-149 et 232 : just. 140-143 x 90 mm). — Foliotations originales en chiffres romains, à l’encre brune pour le temporal (f. I-XXX et XXXI-LIII = f. 160-189 et 191-213), à l’encre rouge pour le sanctoral (f. I-LII = f. 215-266). Foliotation moderne intermitente en chiffres arabes à la mine de plomb (celle suivie dans cette notice). — Minuscule gothique hybrida formata. Une seule main. — 1 gravure peinte (f. 10v), 4 miniatures à pleine page (f. 21, 159, 190 et 214) et schéma orné (f. 3) sur feuillets encartés : Marguerite d’Autriche figurée en sainte Marguerite (f. 10v), Trône de grâce (f. 21), Annonciation (f. 159), Résurrection (f. 190), saint André (f. 214). Attributions, cf. Séminaire de Tournai. Initiale « puzzle » filigranée, haute de 9 lignes, associée à un encadrement filigrané (f. 22) ; de 5 à 7 l. (f. 34, 107, 191, 160, 191, 213) ; initiales filigranées de 2 à 5 lignes ; initiales de couleur hautes d’une ligne. — Signets constitués d’une languette de parchemin collé aux f. 42, 55, 64, 74, 85, 95, 110, 134, 144, 152, 161, 168, 177, 184, 192, 198, 200, 205, 228, 236, 244, 248, 264, 289, 299. Quatre seulement ont conservé leurs « têtes » en fil tressé. — Reliure en veau couleur framboise, sans doute originale [fin xve s.], sur ais. Décor estampé sur les plats au filet, à la roulette et aux petits fers (cadre extérieur : chien poursuivant un sanglier, rameaux de fleurs — décor losangé dans le cadre : lis, fleurettes à cinq pétales). Dos en basane fauve. Une paire de fermoirs, avec pattes de cuir, agrafes et contre-agrafes en laiton. Tranchefile en fils de soie bleue, rouge et verte. Contregardes en parchemin avec texte en français en écriture cursive [2e moitié du xve s.] : exposé d’un procès mentionnant les noms de Wyet Barbien et du procureur Jehan Grim[aud?].

Relevé

  • Le titre de diurnal ne convient pas tout à fait à la nature de ce livre. Si, comme le voudrait cette appellation, une partie du manuscrit rassemble bien les propres des heures diurnes (f. 160-266v), on trouve dans une autre section des pièces liturgiques appartenant à l’office de nuit (f. 266v-296). Il ne s’agit pas non plus d’un bréviaire, puisque le volume ne contient pas le cursus des leçons de matines pour tout ou partie de l’année. Mieux vaut employer le terme générique de collectaire, qui peut désigner les livres compilant une portion plus ou moins large des propres de l’office.
  • Ce collectaire est à l’usage cistercien d’après le calendrier (f. 4-9v) et le sanctoral (f. 215-219v). On relève en particulier les fêtes de s. Julien évêque, reposée au 29 janv. (f. 223), de s. Cubert (20 mars), de s. Robert de Molesme (29 avr., f. 229), de s. Pierre de Vérone, reposée au 30 avril (f. 229), la Susception de la sainte Couronne (11 août, f. 242), celle de s. Bernard avec octave (20/27 août, f. 245v-246), s. Malachie (5 nov., f. 255v) et s. Edmond évêque (16 nov., f. 256). L’intitulé de la fête de s. Bernard, inscrite à l’encre bleue dans le calendrier, le désigne comme fondateur spirituel de l’ordre : Gloriosissimi patris nostri Bernardi abbatis, XII lect. On y retrouve aussi, aux dates caractéristiques, les commémoraisons générales des défunts (11 janv., 20 mai, 18 sept. et 20 nov.) et la messe votive du Saint-Esprit dite pour le chapitre général (12 sept.). L’usage est corroboré, dans les litanies (f. 146-147v), par la mention de s. Pierre [Célestin], s. Edmond, s. Malachie, s. Guillaume, s. Bernard et s. Robert parmi les confesseurs.
  • La date de la dédicace, au 14 juillet, n’est pas attestée ailleurs pour une maison cistercienne. En revanche, la fête de sainte Dymphne de Gheel (15 mai : Dypne virginis et martyris), copiée dans le calendrier par la main primitive, permet de situer l’usage de ce collectaire dans un établissement du Brabant. Cette localisation est confirmée par l’ajout au 12 juillet, par une main contemporaine de la copie, de sainte Wilgeforte ou Livrade, fêtée habituellement le 20 du même mois et dont le culte, né au xive siècle à Gand, s’est répandu en pays flamand et brabançon. L’addition, avec la même écriture de Rumoldi episcopi et martyris, XII lect. correspond à s. Rombaud, archevêque de Dublin et évangélisateur martyr de Malines, dont il est devenu le patron. À un jour près, l’une de ses fêtes, attestée à Anvers, tombait le 18 octobre. La présence, aux f.  17 et 17v, de prières rituelles sur les sœurs quittant ou prenant leur cour de cuisine atteste enfin que le collectaire était destiné dès l’origine à une communauté féminine. Ce que corrobore une oraison consacrant à la Trinité la récitation du Psautier, laquelle est rédigée pour être prononcée par une femme (f . 17v).
  • La chronologie de l’institution des fêtes cisterciennes permet de déduire que ce manuscrit a été copié après 1476, quand l’ordre a décrété la célébration de la Visitation de la Vierge (2 juil., f. 135). Le terminus ante quem est plus délicat à établir. La main d’une moniale a inscrit au calendrier son anniversaire de profession et les décès de ses proches, datés entre 1481 et 1507. Mais rien n’empêche que ces relations d’événements advenus à partir de 1481 n’aient été apposées longtemps plus tard. Seule la décoration filigranée, contemporaine de la copie, permet de dater le corps du livre vers 1480-1490.
  • Même si les mentions d’appartenance sont d’un siècle et demi postérieures à la confection du manuscrit, le « couvent » de Muizen, désigné dans la première d’entre elles, est tout à fait susceptible de correspondre à l’usage liturgique du manuscrit : implanté dans le bourg de Muysen, à proximité de Malines, vers 1380, ce prieuré entra dans l’ordre de Cîteaux en 1387. Il demeura au même endroit jusqu’au transfert de la communauté à Malines en 1577.
  • La reliure, contemporaine ou de très peu postérieure au corps du livre, laisse supposer que, dès la conception du volume, était prévue l’insertion des six feuillets présentant un schéma orné (f. 3), une gravure peinte (f 10) et quatre miniatures à pleine page (f. 21, 159, 190 et 214). Cet assemblage explique, qu’à l’opposé du texte et de la décoration filigranée, les enluminures ne présentent aucune homogénéité et doivent être attribués à trois miniaturistes bien distinct : un enlumineur dans l’entourage du Maître de Gérard Brilis (f. 21v : Bruxelles ? vers 1460), un artiste du sud de la Hollande à la fin du xve siècle (f. 159v et 190v) et une moniale brabançonne, peut-être malinoise, voire de Muizen même (f. 214v), qui dut compléter pour les besoins du volume le lot des trois miniatures exogènes précédentes1. Trois de ces iconographies insérées trouvent naturellement leur place : l’Annonciation au début du temporal d’hiver (f. 159v), dont le sujet est induit par le capitule des premières vêpres du premier dimanche de l’Avent, la Résurrection pour ouvrir le temporal d’hiver (f. 190v) et le saint André, classiquement en tête du sanctoral (f. 214v). En revanche, la miniature de la Trinité en tête du Psautier est moins habituelle (f. 21v), même si sa présence semble justifiée par la prière introductive à la récitation des psaumes quelques pages auparavant (f. 17v). Cet usage iconographique insolite est sans doute dû à la destination d’origine du feuillet : une croix champie dans la marge inférieure, sous la figuration du Trône de grâce, destiné au baisé rituel du célébrant pendant la messe, indique que le feuillet avait sans doute été peint pour un missel.
  • Le collectaire contient enfin une remarquable gravure peinte, collée sur une feuillet de parchemin et représentant Marguerite d’Autriche sous les traits de sainte Marguerite. Dans l’hypothèse où le manuscrit aurait été réalisé pour Muizen, cette gravure des années 1493-1497 pourrait contenir une allusion à la prieure Marguerite van den Bremmen (1472-1497) ou éventuellement à celle qui lui succéda, Marguerite van Bovendonck (1497-1505).
  • Une fois isolés ces six feuillets, la partie « primitive » du manuscrit ne présente plus qu’une décoration filigranée typique de la région de Malines et du Brabant, laissant supposer qu’elle a été exécutée dans la région de Bruxelles dans la décennie 1480-1490. Celle-ci est remarquable par sa facture « dentelée », la répétition géométriques de motifs jouant sur des pleins et des déliés de couleurs différentes, les jours réservés dans le corps des lettres et l’emploi concurrent d’encres bleue, rouge, verte et violette pour les filigranes. La page la plus ornée se trouve au début du psautier donne naissance à un encadrement de bordures filigranées. Les autres initiales du même type, mais de moindre taille se prolongent dans la marge intérieure par des antennes filigranées s’épanouissant en fleuron à leur sommet.
  • Malgré la diversité et la profusion des éléments composant ce volume, les différentes pistes semblent converger vers Muizen comme lieu de sa conception et de son assemblage. L’usage liturgiquqe désigne un établissement de moniales cisterciennes, situé en Brabant (fête de sainte Dymphne de Gheel au calendrier), à quoi peut parfaitement convenir le style de la décoration filigranée et du saint André au f. 214v. Les origines des trois autres miniatures, probablement Bruxelles pour le Trône de grâce (f. 21v) et les Pays-Bas du Nord pour l’Annonciation (f. 159v) et la Résurrection (f. 190v) ont aussi leur point de rencontre dans le Brabant. On pet en dire autant des saints ajoutés au plus tard au début du xvie siècle dans le calendrier, honorés dans la région, et en particulier à Malines. À cela s’ajoute l’insertion de la gravure de Marguerite d’Autriche sous les traits de sa sainte patronne (f. 10v), à la gloire de la gouvernante des Pays-Bas, mais évoquant sans doute le prénom des deux prieures de Muizen sous lesquelles le manuscrit a pu être constitué. Enfin, les mentions d’appartenance postérieures à des moniales du même établissement font de ce prieuré le très probable destinataire du collectaire, peut-être le lieu de sa copie, mais plus certainement encore celui de sa confection sous la forme que nous lui connaissons aujourd’hui.
  • F. 1-2 : De sancto Bernardo. Hymnes de complies et tierce, répons brefs de laudes et vêpres.
  • F. 2 : Undecim milium virginum.. Hymnes de complies et tierce.
  • F. 3-3v : Sur feuillet ajouté, disque de concordance entre les signes du zodiaque et les parties du corps humain — f. 3v : Tabula signorum, table de concordance entre les signes du zodiaque et le nombre d’or. La fin de la troisième colonne a été corrigée par la main qui a copié le reste du manuscrit.
  • F. 4-9v : Calendrier cistercien. Willelmi episcopi XII l. [rubr.] ; Pauli primi heremite com. A (10 janv.) ; Commemoratio episcoporum et abbatum (rubr. 11 janv.) ; Juliani episcopi et conf., XII l. (29 janv.) — f. 4v : Vedasti et Amandi episcoporum, com. A ; Dorothee virginis (6 fév.) ; Sotheris virginis, com. L (10 fév.) — f. 5 : Cutberti episcopi et confessoris, com. V (20 mars) ; Benedicti abbatis XII l. (rubr., 21 mars) — f. 5v : Roberti abbatis, XII l. (rubr.), Hugonis conf. com. off. A (29 avr.) ; Petri martyris, XII l. (30 avr.) — f. 6 : Servacii episcopi et conf., com. V (13 mai) ; Dypne virginis et martyris, com. officium L (15 mai) ; Commemoratio omnium personarum ordinis nostri collecta ‘Omnipotens’ (rubr., 20 mai) ; Desiderii episcopi et martyris, com. P (23 mai) — f. 6v : Albani martyris, com. M (22 juin) — f. 7 : Visitatio beate Marie, XII l. (rubr., 2 juil.) ; Oct. visitationis beate Marie, XII l. (9 juil.) ; Dedicatio ecclesie, XII lect. (rubr., 14 juil.) ; Depositio beate Anne, XII l. (26 juil.) — f. 7v : Corone Domini, XII l. (rubr., 11 août) ; Gloriosissimi patris nostri Bernardi abbatis [à l’encre bleue], XII lect. (20 août) ; Oct. sancti Bernardi, XII l. (27 août) — f. 8 : Missa de Spiritu Sancto pro generali capitulo quinque dies, ‘Veni creator’ commemoratio (rubr., 12 sept.) ; Commemoratio omnium fratrum et familiarum, collecte ‘Deus venie’, ‘Presta singulariter’ (rubr., 18 sept.) — f. 8v : Undecim milium virginum, XII l. (21 oct.) — f. 9 : Malachie episcopi, XII l. (5 nov.) ; Etmundi episcopi, XII l. (16 nov.) ; Commemoratio parentum nostrorum, collecta ‘Deus cui’ (20 nov.).
  • F. 11-13v : Communes sanctorum qui proprians [sic] habent.. Série de collectes propres de saints, numérotées a-z + I-III à l’encre brune, correspondant aux renvois contenus dans le calendrier.
  • F. 13v-14 : Commemorationes sanctorum qui proprias non habent.. Série de collectes du commun des saints, numérotées en rouge a-z et 9, correspondant aux renvois contenus dans le calendrier.
  • F. 14-19v : Prescriptions générales (édition ci-dessous).
  • F. 22-147v : Psautier férial monastique (cursus bénédictin), avec antiennes, capitules, répons brefs, versets et collectes de l’ordinaire de l’office — f. 146 : Litanies, dans lesquelles on relève en particulier sancte Petre [f. 146v], sancte Ethmunde, sancte Malachia, sancte Wilhelme, sancte Benedicte, sancte Bernarde, sancte Roberte parmi les confesseurs.
  • F. 147v-151v : Office des morts à l’usage cistercien. Incipiunt vigilie pro defunctis.
  • F. 152-157 : Antiennes pour offices dominicaux et festifs. Dominicis diebus et de sancto Mychaele archangelo canticaf. 152v : In Nativitate et in Circumcisione, et in Epyphania, et in Purificatione sancte Marie canticaf. 154 : In die Pasche usque ad secundum diem Penthecostenf. 155 : De sancta corona Domini canticaDe apostolis et de martiribus canticaf. 156 : Unius martyris vel confessoris canticaIn festivitatibus beate Marie et de virginibus canticaf. 157 : De sancto Sacramento canticaIn dedicatione ecclesie canticaIn utroque festo sancte crucis cantica.
  • F. 157-158 : Ad inungendum infirmum psalmi (incipit des psaumes) — f. 158 : Hic hymnus legatur a singulis post unctionem cum septem ‘Pater noster’. Crux fidelis...
  • F. 158-158v : Collectes votives. Pro iter agentibus collectaPro aeris serenitatePro pestilentia collectaPro infirmis collectaPro pluvia collectaDe adventu Domini collectaf. 158v : Pro operariis collecta.
  • F. 160-189v : Temporal d’hiver (sans le sanctoral de Noël). In adventu Domini sabbato ante primam dominicamf. 167 : In die natalis Dominif. 170v : In vigilia Epyphanief. 174 : Dom. in Septuagesimaf. 175 : Feria quarta in capite Jejuniif. 189 : Sabbato [samedi saint] in laudibus.
  • F. 191-213v : Temporal d’été et dédicace. In vigilia Paschef. 197v : In vigilia Ascensionisf. 202v : De sancta Trinitatef. 212 : Dominica vigesima quintaIn dedicatione ecclesie.
  • F. 215-256v : Sanctoral. In vigilia sancti Andree apostolif. 220v : Wihlelmi episcopif. 223 : Juliani episcopif. 223v : In purificatione beate Marief. 225v : Vedasti et Amandi episcoporumf. 226 : In natale Benedictif. 229 : Roberti abbatisPetri martyrisf. 131 : In vigilia sancti Johannis Baptistef. 135 : In vigilia visitationis beate Marie ad Elizabethf. 138v : In sollempnitate beatissime Anne martyris gloriosissime Virginis Marief. 242 : Eodem die [11 août] capitulum de corona Dominif. 243 : In vigilia assumptionis beate Marief. 245v : In natale sancti Bernardi abbatisf. 246 : Per octavas beati Bernardif. 252 : Undecim milium virginumf. 253v : In vigilia Omnium Sanctorumf. 255v : Malachie episcopi et confessorisf. 256 : Etmundi episcopif. 258 : In festivitate beate Katherine virginis et matyris.
  • F. 259v-266v : Commun des saints.
  • F. 266v-288v : Invitatoires et hymnes. Temporal — f. 276 : Dédicace — f. 277v : Sanctoral — f. 287 : Commun des saints.
  • F. 288v-294 : Bénédictions de matines pour certaines fêtes du temps, du sanctoral et du commun des saints.
  • F. 294-295 : Incipit des psaumes de matines pour certaines fêtes du temps, du sanctoral et du commun des saints.
  • F. 295-296 : Lectiones sanctorum qui proprias non habent.. Incipit des leçons de matines pour les fêtes de saints n’ayant pas de leçons propres.
  • F. 296-296v : Quibus temporibus libri leguntur in refectorio. Programme des lectures au réfectoire.
  • F. 297-297v : Oraison pour la sépulture d’un défunt, entièrement notée. Clementissime Domine, qui pro nostra miseria ab impiorum manibus....
  • F. 297v-302 : Impositions notées d’antiennes, d’invitatoires et de répons.

Edition

F. 14 : Prescriptions générales.

  • Hiis diebus non legetur missa de sancta Maria.
  • In die natalis Domini, in die Epyphanie et in Parasceve, in vigilia Pasche et in die, in die [f. 14v] Ascensionis, in vigilia Penthecostes et in die, in die Sacramento, et in die Omnium Sanctorum et in omnibus solempnitatibus beate Marie.
  • Quibus temporibus commemoratione [sic] beate Marie intermittatur.
  • In vigilia natalis Domini ad laudes intermittatur usque ad crastinum Epyphanie ; similiter in cena Domini ad laudes intermittatur usque ad feriam quintam post Pascha ; in die Ascensionis ad utrasque vesperas et ad laudes ; in vigilia Penthecostes intermittatur ad vesperas usque ad feriam quintam post Penthecostes ; in die Sacramenti ad laudes et ad utrasque vesperas ; in vigilia assumptionis beate Marie et in omnibus sollempnitatibus ejus intermittatur ad vesperas et ad laudes ; in die Omnium Sanctorum. Quotiens commemoratio beate Marie intermittitur, et commemoratio Malachie, Benedicti, Bernardi intermittitur. In die Bernardi fit commemoratio Malachie et Benedicti post commemorationem de octava beate Marie ; et in octava apostolorum Petri et Pauli fit commemoratio eorum, et in Exaltatione sancte Crucis fit commemoratio eorumdem. Alius vero diebus infra octavam ejus non fit commemoratio eorum.
  • Quando intermittitur officium pro defunctis.
  • Officium defunctorum intermittitur in vigilia natalis Domini ad vesperas, et deinceps usque ad primum diem post Circumcisionem ; in cena Domini ad laudes usque post octavam Pasche ; in vigilia Penthecostes ad vesperas usque ad feriam secundam post octavam.
  • Quando hystoria ‘Domine in ira’ dominica proxima post Epyphaniam dicenda fuerit, tunc ‘In extenso [f. 15] throno’ in crastino Epyphanie dicetur, antiphone quoque ‘Remansit puer’ et ‘Fili quid fecisti’ ipsa die pro commemoratione ad laudes et ad vesperas debent dici. Versiculi autem pertinentes ad feriam dicentur, scilicet ‘In matutinis’, vel ‘Repleti’ et ‘Dirigatur’. Similiter quandocumque misse dominicales pro brevitate temporis solvuntur, privatis diebus dicende sunt antiphone ad ‘Benedictus’ et ‘Magnificat’ in commemoratione si eedem [sic] in dominica non fuerint dicte pro commemoratione. Sabbatis vero, solum in laudibus sunt dicende que ad vesperas intermittende sunt propter sequentem dominicam.
  • Quando hystoria ‘Domine ne in ira’ quinquies canitur, due ultime antiphone ultimisa sabbatis repetuntur hoc modo : secunda antiphona secundo et tertio sabbatis, et tertia antiphona quarto et quinto sabbatis. ‘Omnis terra’ duabus primis septimanis, ‘Adorate’ tribus ultimis dicatur. Cum vero quater canitur, ultima antiphona repetitur. ‘Omnis terra’ duabus primis ebdomadibus, ‘Adorate duabus ultimis dicetur.
  • Si octava Epyphanie evenerit dominica ad laudes et ad vesperas, prima commemoratio de dominica, prima missa ‘In excelso throno’, nisi ipsa die hystoria ‘Domine, ne in ira’ propter brevitatem temporis fuerit incipienda. Ad vesperas antiphona ‘Videntes stellam’ sola.
  • Si octava Epyphanie sabbato evenerit, vespere tote [de] Epyphania, et commemoratio fiat de sabbato, scilicet ‘Fratres’, nisi brevitas temporis propter instantem Septuagesima[m] hoc impedierit.
  • Quando festum sancti Mathie, quod semper secundo die bisexti debet cele[f. 15v]brari in aliquo sabbato alicuius dominice preter sabbatum quoda precedit sexagesimam eo anno quo contingit bisextus evenerit in ipso sabbato, hoc est in prima die bisexti agetur.
  • Si festum annuntiationis sancte Marie evenerit in ipso sabbato Palmarum, eodem die celebrabitur, et in secundas vesperas capitulum ‘Hoc sentite’. ‘Circumdederunt’, et totum de Passione erit et commemoratio de Annuntiatione fiet.
  • Quando festum beati Marci feria quinta infra octavas Pasche celebratur, in secundis vesperis dicetur ad ‘Magnificat’ antiphona ‘Tua sunt’, propter festum sancti Vitalis in cujus commemoratione dicetur antiphona ‘Beatus vir qui me’. Si vero die Pasche evenerit in die Roberti, fiat et secunde vespere a capitulo, et deinceps erunt de beato Roberto. Prima commemoratio Marci, secunda Petri, et fiat sequenti die de beato Roberto. De sancto Petro tatum fiat commemoratio ad utrasque vesperas et in laudibus et prima missa. Si vero predictum festum Marci dominica in octava Pasche evenerit, feria secunda fiat, et vespere in dominica a capitulo, et deinceps de sancto erunt et commemoratio de dominica.
  • De festis sanctorum que dicuntur diebus vel in Ascensione evenerint.
  • Si festivitates sanctorum in quibus non laboramus in octavas Pasche et in Ascensione eveniunt, vel in Septuagesima, vel in dominica in qua aliqua hystoria incipienda est, que sequentem dominicam non habuit in crastinum celebretur.
  • Cum hystoria ‘In principio’ infra octavas Assumptionis [f. 16] canenda, dicetur ad vesperas capitulum ‘Benedictus Deus’, responsorium ‘Initium’, ymnus ‘Deus creator’, et fiat commemoratio de sancta Maria, scilicet ‘Ascendit Christus’. Ad completorium ymnus ‘Ave maris stella’ ; matutinalis missa de dominica ; major de festo ; ad matutinas ymnus ‘O quasi glorifica’, et deinceps reliqua omnia de dominica, excepto quod ad completorium erit ymnus ‘Ave maris’.
  • Si festivitas Omnium Sanctorum evenerint die dominica, ipsa die celebretur et sequente nocte, scilicet feria secunda. Ezechiel propheta inchoetur et hystoria ‘Vidi Dominum’. Sequenti vero die dominica non legantur lectiones ad initium libri illius propter prefacionem, quia non est consuetudo ut bis legatur ; sed legatur alie, in libro lectionarii diei dominice secunde intitulate. Si autem festivitas Omnium Sanctorum quinta feria aut sexta feria illuxerit, legendum et cantandum est de libris Machabeorum ad vigilias usque in dominica sequente, in qua incipiendum est legere et cantare de Ezechiele propheta.
  • Notandum a quinto kalendas decembris usque tertio nonas ipsius quacumque die kalendarum dominica dies occurrerit adventus Domini debere celebrari, numquam autem antea vel post.
  • In sabbatis adventus Domini et Septuagesime, Quinquagesme sive Quadragesime, si festum fuerit, vespere dicantur de dominica et fiat commemoratio [f. 16v] de sanctis, exceptis festis trium lampadarum, que excipiantur ab ista lege : habeant plenarie vesperas suas et commemoratio fiat de dominica. In ceteris sabbatis, habeant omnia festa plenarias vesperas suas, nisi supervenerit alia sollempnitas qua ejus auferre debeant.
  • Quando hystoria ‘Peto, Domine’ incipiatur.
  • ‘Peto, Domine’ nec ante pridie idus semptembris nec post XIIII° kalendas octobris, sed in hiis septem diebus ubicumque dies dominica evenerit incipitur, excepto quod quando festum sancte crucis die dominica evenerit : dominica precedente festo dicatur ‘Pete, Domine’.
  • Si prima dies kalendarum mensis septembris in secunda feria vel tertia aut quarta evenerit, tunc agendi sunt dies jejunorum in ebdomada sancte crucis. Si vero kalende septembris in feria quinta aut sexta aut sabbato sine dominica eveneri[n]t, tunc in illa septimana in qua festum Mathei apostoli evenerit agendi sunt.
  • De privatis missis.
  • Privatis diebus exoccupatis per totum Adventum sic celebrabitur missa : dominica utraque missa de dominica erit, feria secunda pro defunctis, feria tertia de beato Bernardo, feria quarta pro familia, feria quinta de Spiritu Sancto, feria sexta de dominica, sabbato de sancta Maria. Per octavas Epyphanie cotidie celebretur missa de octavis cum duobus ministris, nisi interveniat proprietas alicujus sancti vel ‘Requiem’. Ab octavis Epyphanie, sic celebrabitur missa : dominica utraque missa [f. 17] de dominica, feria secunda pro defunctis, feria tertia de sancto Bernardo, feria quarta pro familia, feria quinta de dominica, feria sexta de sancta cruce, sabbato de sancta Maria. Ab octavis Pasche usque ad dominicam ante Ascensionem sic fiat : dominica prima missa ‘Resurrexi’ sine prefatione et ‘Communicantes’, feria secunda pro defunctis, feria tertia de beato Bernardo, feria quarta ‘Resurrexi’, feria quinta de dominica, feria sexta de sancta cruce, sabbato de sancta Maria. A dominica in Trinitate usque ad adventum sic dicitur missa : dominica prima missa de Trinitate, secunda de dominica, feria secunda pro defunctis, feria tertia de sancto Bernardo, feria quarta pro familia, feria quinta de Spiritu Sancto, feria sexta de sancta cruce, sabbato de sancta Maria.
  • Oratio super sorores egredientes de coquina.
  • Versus. « Salvam fac ancillam tuam » [R.] « Deus meus, sperantem in te ».
  • [V.] « Converte, Domine, usquequo » [R.] « Et deprecabilis esto super ancillam tuam ».
  • [V.] « Domine exaudi. »
  • Collecta.
  • « Deus, qui humilium semper accepta sunt vota animarum, respice propicius super hujus ancille tue sororis nostre obsequia, et ad tua eam fac pertingere gratiam : ut quia per acte ebdomade servicia devota mente complevit, plenissimam atque largissimam veniam per te consequatur Salvator mundi. Qui vivis et regnas Deus, per omnia secula seculorum. Amen [f. 17v]. »
  • Oratio super sorores ingredientes in coquinam.
  • Versus. « Salvam fac ancillam tuam » [R.] « Deus meus, sperantem in te ».
  • [V.] « Mitte ei, Domine, auxilium de sancto [R.] « Et de Syon tuere eam ».
  • [V.] « Domine exaudi orationem meam » [R.] « Et. »
  • Collecta.
  • « Misericors ac piissime Deus, qui ubique famulos tuos tueris semper et adjuvas, hujus ancille tue sororis nostre in bonum accumula votum, auge desiderium, ut recte sororibus suis impendat servicia, Salvator mundi. Qui vivis et regnas Deus, per omnia secula seculorum. Amen.  »
  • Oratio ante psalterium dicenda.
  • « Suscipere digneris, sancta Trinitas, hos psalmos consecratos, quos ego indigna peccatris decantare cupio, in honore nominis tui et sancte Marie Virginis et omnium sanctorum qui tibi placuerunt ab initio seculi usque in presens, pro me misera peccatrice seu pro cunctis consanguineis vel amicis meis, et pro illis qui in me habent fiduciam et qui largiti sunt michi elemosinas, vel pro omnibus quibus per promissionem vel propter aliquam causam debitrix extiti, seu etiam ceteris fidelibus christianis, tam pro vivis quam defunctis, ut vivis indulgentiam et remissionem peccatorum suorum tribuas, ac defunctis fidelibus vitam et requiem sempiternam concedas. Qui in Trinitate perfecta vivis et regnas Deus, per omnia secula seculorum. Amen. »
  • Post psalterium perlectum, subsequenter hec antiphona cum [f. 18] subscriptis :
  • « Ne reminiscaris, Domine, delicta mea vel parentum meorum, neque vindictam summis de peccatis meis. » « Kyrieleyson, Christeleyson, Kyrieleyson. » « Pater noster... Et ne... »
  • [V.] ‘Domine ex[audi]’.
  • Collecta.
  • « Dona michi, queso omnipotens Deus, ut per hec sacrosancta psalterii celestis mella anima mea saginetur. Dona ut leo rugiens ab infirma ove superetur. Dona ut per tuam gratiam violentissimus spiritus a debilissima carne unitatur. Dona ut ille qui de celo cecidit, hic me pugnante, subdatur ut si potestatem ejus ad tempus sua promissione patimur ; nequaquam ejus insaciabilibus faucibus sorbeamur. Fac illum tristem de nostra salute qui de offensione nostra semper exultat. Fac me tuis laudibus semper vacare et ad tuam quandoque dulcedinis misericorditer pervenire. Amen. »
  • Oratio.
  • « Omnipotens et misericors Deus, clementiam tuam suppliciter deprecor ut nos famulas tuas tibi fideliter servire concedas, et perseverantiam bonam et felicem consummationem nobis largiri digneris. Et da hos psalmos, quos in conspectu tuo decantavi, ad salutem atque remedium anime mee et illorum pro quibus effundere preces decrevi proficere sempiternam. Per. »
  • Ad habendum Pascham.
  • Post Epy. ter p, ter d, cantabitur ‘Alleluya’.
  • De formatione epactarum.
  • Nil sit epacta, prior sunt sex, et quinque secunda. Per numerum talem [f. 18v] generat premissa sequentem. Et si triginta superes reliquum retineto. Versus : A sede epactarum, idest XI kalendas aprilis, numera usque ad aureum numerum precedentem ejusdemque numeri sit epacta illius anni. Aliter : Nulla, XI, XXII, III, XIIII, XXV, VI, XVII, XXVIII, IX, XX, I, XII, XXIII, IIII, XV, XXVI, VII, XVIII.
  • De concurrentibus, qui septem non excedunt.
  • Quem ferie numerum tibi denotat F elementum sit ille tibi concurrens illius anni.
  • Aliter per dominicales litteras.
  • A sex, B V, C IIII attribuuntur, D III, E gemini, mias (?) F, G septem scribuntur. Littera mutatur, Jano subeunte, manetque concurrens donec venias ad festum Mathie.
  • Ubi adventus Domini singulis annis habeat celebrari.
  • Ubi adventus Domini singulis annis habeat celebrari.
  • De jejuniis Quatuor Temporum.
  • Dant crux, Lucia, cineres, karismata, dya.
  • Ut sit in augaria, quarta sequens feria.
  • De bissexto.
  • Bissextum. Sexte martis tenuere kalende.
  • Posteriore die celebrantur festa Mathie.
  • Ad sciendum quando habetur Septuagesima.
  • Post Christi lavachrum, luna prima decemque dierum postque sequens sabbatum, jubet ‘alleluya’ silendum.
  • Qualiter inchoande sunt hystorie dierum dominicalium.
  • Si kalende die dominica evenerint, eadem die [f. 19] inchoetur hystoria. Si vero kalende secunda vel tertia aut quarta evenerint, tunc inchoetur hystoria in dominica que easdem kalendas precedit. Si autem kalende in quinta feria ultima, sexta, aut sabbato evenerint, tunc dominica sequenti inchoetur hystoria.
  • Per totum Adventum, quando ad vesperas et laudes facienda est commemoratio de ipso Adventu et de aliquo sancto, prius fiat de Adventu, postea de sancto.
  • Quando festum sancti Stephani dominica evenerit, in laudibus fit prima commemoratio de dominica ‘Dum medium’, secunda de nativitate Domini ; ad vesperas autem prima commemoratio erit de sancto Johanne, secunda de dominica ‘Puer ic (?)’, tertia de nativitate Domini. Si in die sancti Johannis evenerit, ad vesperas post primam collectam, de Innocentibus, postea de dominica, de nativitate, deinde sancto Stephano. Et sic erit de sequentibus festis si dominica evenerit.
  • Qualiter legem dumb [sic] est psalterium circa defunctum.
  • A prandii [sic] usque ad noctem, finito primo psalterio, dicatur ‘Placebo’ et ‘Dirige’, cantando voce mediocri ab ebd[domadaria] invitatorium si affuerit. Finito secundo psalterio, dicatur ‘Placebo’ et in loco ‘Pasc.’ Finito tertio psalterio, iterum dicatur ‘Placebo’ et ‘Complaceat’. A nocte autem usque ad prandium sequens, finito primo psalterio, ‘Dirige’ et ‘Exultabunt’. Post secundum psalterium dicatur in loco ‘Et exultabunt’. Post tertium psalterium dicatur ‘Complaceat’ et ‘Exultabunt’. Et non dicitur collecta pro mortuo in conventu post sepulturam [f. 19v].
  • Dum defunctus effertur tumulum.
  • ‘In exitu Israel’, ‘Confitemini’ pro ‘Beati immaculati’, ‘Quemadmodum’, ‘Memento, Domine, David’, ‘Domine, probasti’, ‘Domine, clamavi’, ‘Voce mea ad Dominum’, ‘Requiem’. « Chorus angelorum te suscipiant et in sinu Abrahe ibi te collocet, ut cum Lazaro quondam paupere eternam habeas requiem. » ‘Clementissime’, etc.
  • Ad includendum personas nostri ordinis. In primis septem psalmi cum letaniis.
  • ‘In exitu Israel’, ‘Dominus illuminatio’, ‘Confitemini’ pro ‘Beati immaculati’, ‘Quemadmodum’, ‘Memento, Domine, David’, ‘Ecce quam bonum’, ‘Laudate Dominum de celis’, ‘Benedictus Dominus Deus Israel’.
  • Hec nomina dicuntur in collectis :
  • Tyburcii, Valeriani et Maximi ; Alexandri, Eventii et Theodoli ; Nerei, Achillei atque Pacrancii ; Gordiani et Epymachi ; Marcellini et Petri ; Marci et Marcelliani ; Gervasii et Prothasii ; Processi et Martiniani ; Abdon et Sennen ; Felicissimi et Agapiti ; Ciriaci cum sociis suis ; Tymothei et Simphoriani ; Prothi et Jacincti ; Cosme et Damiani ; Crispini et Crispiniani ; quatuor Coronatorum.

Historique

Saints ajoutés au calendrier par une main contemporaine de la copie. F. 7 : Sancta Deliberata v[irg.] (rubr., 12 juil.) — f. 8v : Rumoldi episcopi et mart., XII l. (19 oct.).

Ajouts au calendrier de la main d’une moniale. F. 7 : Anniversari professionis (rubr., 28 juil.) — f. 8 : Obiit Petrina mea anno Domini mo cccco lxxxio (13 sept.) — f. 8v : Obiit pater meus m cccc lxxxiiii (12 oct.) — f. 9 : Obiit avonculus meus Ladislauus [sic], anno Domini m v C vii o (15 nov.) — f. 9v : Obiit mater mea m cccc lxxxiii (15 déc.).

F. 302v : Répons entièrement noté ajouté par une autre main : Subvenite sancti Dei, occurite angeli...

F. 1 : Mention d’appartenance à l’encre noire [xviie siècle]. Margareta van den Broecke int cloester van Muysen. Mention biffée à l’encre rousse par une autre main, qui l’a fait suivre d’une nouvelle inscription : Suster Maria Robertina de Subia. Vive ut vivas. 1647.

Transcription du texte des contregardes de remploi.

  • Contregarde sup. : [...] ne aultres en sadite maison sur et a peine de confiscat[i]on de ladite table et d’estre pugny arbitrairement envers mondit seigneur. Et an regard desdits exces pretendus par lesdis demandeurs, a aussi esté ordonné que audit jour ledit Wyet Barbien apportera avec lui en ladite court de ceans les lettres originaulx dudit previlege ou la coppie auctentique d’icelles. Et ledit previlege veu ensamble, ladite information dessus faite et aussi sa depposition touchant lesdites mesures et exces, l’on appointera lesdites parties [...].
  • Contregarde inf. : [...] personne dudit maistre Jehan Grim[...] son procureur que doresenavant il ne se avance de prester argent su[r] lettres obligatoires ou herit. en quelq[ue] maniere que ce soit. Ains que ou fa[it] de sadite table et negociation, il gouverne et conduise selon et en ensuivant le contenu dudit previlege et non aultrement. Et en oultre ne tiengne ou fache tenir paier le [...]

Anciennes cotes [époque moderne]. Contregarde sup. : 7258f. 1 : 853.

F. 1 : D’une main moderne, à la mine de plomb. 5 grandes d’une gravure (?), I le disque.

Bibliographie

Faider (J.) et Van Sint Jan (P.), Catalogue des manuscrits conservés à Tournai (bibliothèques de la ville et du séminaire), Gembloux, 1950 (Catalogue général des manuscrits des bibliothèques de Belgique, 8), p. 217-218.

Vanwijnsberghe (Dominique) et Lebigue (Jean-Baptiste) dans Séminaire de Tournai : histoire, bâtiments, collections, éd. Monique Maillard-Luypaert, Louvain, 2008, p. 117-123 (LM 9).

Photographies numériques en ligne et consultables gratuitement sur le site de l’Institut royal du patrimoine artistique de Belgique (Kikirpa).

Auteur de la notice

Notice rédigée le 2009-06-23 par Jean-Baptiste Lebigue (CNRS-IRHT).

Apparat critique

a ante "ultimis"] delevit "ultimis antiphone" rubricator ms.

a "quod"] bis in ms.

b "legem dum"] intellige "legendum".

1 Pour la critique stylistique de l’enluminure de ce manuscrit, on se reportera à l’étude de Dominique Vanwijnsberghe, dont nous ne reprenons ici que les conclusions.

Comment citer cette notice

Lebigue , Jean-Baptiste . " Collectaire cistercien à l’usage du prieuré de Muizen ( Tournai , Musée du grand séminaire , cod. 12 )", dans , Jean-Baptiste   Lebigue , Benjamin   Suc , éds, Orléans : Institut de recherche et d’histoire des textes , 2006-2009 . (Ædilis, Publications scientifiques, 7). [en ligne :] http://www.cn-telma.fr/liturgie/notice 111 / .