L'abbaye Saint-Sauveur de Redon pour Redon (abbaye Saint-Sauveur)

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NuméroR00283

Genrenotice

Date (fourchette)entre 20/06/0924 et 21/06/0924

Authenticiténon suspecté

Languelatin

Diocèse Vannes



Auteur

L'abbaye Saint-Sauveur de Redon

Bénéficiaire

Redon (abbaye Saint-Sauveur)

Regeste

CCLXXXIII. Poitiers De translatione, ob metum Normannorum, corporis Sti Maxentii ad Pictavim deportati. Sur le conseil et avec l'approbation du vicomte Aimeric, Tutgualus, un prêtre, se rendit depuis Poitiers en Bretagne chez les moines de Redon, en raison de la présence du corps de saint Maxent et il s'entretint avec leur doyen, du nom de Moroc, pour qu'ils transfèrent ce corps chez lui, leur promettant de nombreux bénéfices de la part d'Aimeric. Les moines lui firent confiance et transportèrent saint Maxent jusqu'à la Loire. Ensuite, alors qu'ils campaient, ils apprirent que les Normands dévastaient la région de Poitiers. Ils se rendirent alors à l'église de Candé (49), près de la rivière du Beuvron et l'achetèrent pour 60 sous. Les moines de Saint-Maxent restèrent là avec leurs reliques. Mais devant les attaques normandes, ils décidèrent de déplacer à nouveau le corps de cet homme dans le pagus d'Auxerre (89), avec l'aide du comte Richard [le Justicier] qui était alors vivant. Ce dernier, avec l'évêque et les hommes les plus nobles de la région, décida de donner au saint homme plusieurs bénéfices et biens du fisc. Les moines, craignant en acceptant ces donations de revenir sur leur engagement premier vis-à-vis de Tutgalus et d'Aimeric, envoyèrent alors à Poitiers les moines Mesetus (doyen) et Joseph (prêtre) auprès d'Aimeric. Ce dernier les écouta et promit de venir et il emmena avec lui à Poitiers son frère, leur abbé. Arrivèrent alors, devant le comte Ebles [Manzer], le vicomte, son frères, les moines, Richard (archidiacre de Saint-Pierre) et le doyen de Saint-Pierre, Mainard, et ils discutèrent du corps de saint Maxent. A la fin, les moines firent la promesse sous serment, avec leur avoué, de porter à Poitiers le corps du saint homme avec sa tête (mais sans ses mâchoires), ainsi que sa Vie et un missel. Aimeric et leur abbé promirent aux moines de leur donner cette année 100 muids de pain et de vin, un moulin et de diviser équitablement la terre culte et inculte. Les moines resteront les gardiens éternels du corps de Maxent, grâce aux garanties données par Ebles. Le comte les envoya à l'église de Sainte-Marie.

Texte

IN NOMINE sanctę et individuę Trinitatis, cum consuetudo merę veritatis veraciter constat quicquid justum ac religiosum est et in ea agitur tam divina auctoritate quam humana litteris ob memoriam venturę ętatis commendetur, idcirco notum sit omnibus christianis Deum timentibus, tam clericis quam laicis nobilibus, qualiter adiit Tutgualus sacerdos, cum consilio et consensu domini Haemerici vicecomitis, Britanniam de Pictavis, causa corporis beati Maxentii ad nos, et locutus est cum nostro decano nomine Moroc ut deportaremus illud ad propria, promittens nobis plurima beneficia ex parte Haemerici, et nos ei credidimus, consencientes deportavimus eum cum labore maximo usque ad Ligeris flumen. Deinde, cum ibidem castrametaremur, audivimus quod pagani devastabant pictavensem regionem; plorantes et ejulantes in faciem cecidimus, eo quod beatum virum a suo mausoleo quem Christus sibi preparaverat expulimus, quatinus redire retro non poteramus, nec in antea eum ad propria portare. Et quid inde? noster luctus requievit; deinde movimus ad Condadensem ęcclesiam, super illud flumen quod vocatur Bebronus, comparantes eam .LX. solidis cum omni suo territorio; et ibi demorantur enim nostri monachi in honore beati Maxentii, cum una capsa eburnea plurimorum sanctorum reliquiis plena. Devastatio autem Normannorum et timor crevit super nos quatinus ad salvamentum diffinivimus deportare corpus ipsius viri, et ita fecimus, in Autisiodorum pagum deportantes honorifice cum adjutorio Ricardi comitis tunc temporis in corpore viventis. Ille vero cum episcopo et optimatibus totius regionis plurima beato viro beneficia et fiscos et predia libenti animo ac devote donare voluerunt. Sed nos, expaventes Domini timorem ac stabilitatem rationis quam habuimus cum nostro confratre Tutgualo, pro quo sanctorum merita a suis locis fuerunt permota, volentes tenere, quatinus hec ratio fieret ex toto diffinita, ne inanis reputaretur ex nostra parte nec illius; et ideo Mesetum monachum ac prepositum et Joseph monachum ac sacerdotem ad eum misimus Pictavim, causa illius legationis quam nobis ex parte vicecomitis portavit Britanniam causa beati viri. Ipsa vero sententia inter nos et Tutualum corcondante (sic), ipse suum hominem cum nostri fratre decani (sic) dixerit mittens ad Haemericum. Ille autem ut audivit, hilari vultu, ut decet, dedit eis responsum, promittens ante comitem et optimates totius civitatis venire. Quod ita fecit, et suum fratrem abbatem nostrum secum adduxit Pictavim. Convenerunt autem ante comitem Ebulum, virum inestimabilem, sermone veridicum, vicecomes cum suo fratre et nostri monachi et archidiaconus beati Petri Richardus et decanus ejusdem apostoli, qui est tocius civitatis doctor veridicus, mente devotus, nomine Mainardus. Conloquti (sic) sunt inter se de corpore beati viri Maxentii confessoris eximii, et quomodo vel qualiter eum habuimus et racionabiliter scrutati sunt per omnia. Quid plura? Pauca e pluribus narramus. In summa, promiserunt nostri monachi nosterque alius homo, in nostra advocatione et in illorum, cum sacramento, corpus beati viri cum capite suo, exceptis maxillis, Pictavim deportare, et Vitam illius et missalem; Haemericus autem et noster abbas promiserunt nobis .c. modios inter panem et vinum hoc anno presenti gratulanter dare, et unum molendinum cum cartula, ex parte Haemerici, et terram cultam et incultam pariter dividere; et nos simus ipsius corporis sine fine custodes, cum auctoritate Eubuli comitis et securitate; nam in ipsius misericordia fiduciam habemus; et si quis ex nostratibus talem habitum indui voluerit, nullatenus sit preocupatus si utilitas tamen ejus a pluribus sit vel fuerit comprobata; et haec omnia sunt cum sacramento facta, tam ex parte abbatis et pro se et in advocatione sui fratris tale fuit facramentum (sic) ita. Ebulus autem comes direxit eos ad aecclesiam Beatę Virginis Marię in canonica beati Petri, ubi merita coluntur in nomine Christi beatorum Innocentum (sic), et in quorum altare cum suis sanctis meritis facta sunt sacramenta, presentibus his nobilibus: Ademarus, abbas, qui juravit; Haemericus, vice-comes; sig. (sic) Richardus, archiclavis; sig. Mainardus, decanus; sig. Mesetus, prepositus; sig. Joseph, monachus; sig. Tutgual, sacerdos; sig. Gleuhoiarnus; sig. Factum est hoc .XII. kal. jul., feria .I., luna .X., ab incarnatione Domini anno .DCCCC.XXIIII. Secunda vero feria recordati sunt sacramentorum supradictorum ante comitem suprascriptum, qui est procurator mirabilis et custos ineffabiliter veritatis. Et ita concordati sunt ante eum, sicut hae litterę continent. Monachi autem capita incurvantes ac referentes illi gratias de omnibus bonis quibus honoraverat eos in amore sancti Maxentii famulis (sic) Christi, ac dixerunt: Amodo probabiliter tutor noster, defensor ac patronus eris; clementia nostra, fides nostra, fortitudo nostra et salvatio, et super omnia nostra securitas... proprio sancto Maxentio cum suis monachis... sic fecit libenti animo ac devote, deliberans nostris monachis dispendium in via; et illi ab eo licenciam acceperunt; et sic facta sunt omnia.

Bibliographie

COURSON (Aurélien, de), Cartulaire de l'abbaye de Redon, Paris, 1863, p. 228-230.

Source de l'édition

Rennes, Archives de l'Archevêché, Cartulaire de Redon. Édition fac-simile: Cartulaire de l'abbaye Saint-Sauveur de Redon, Rennes 1998, fol. 134v-135v. (cartulaire)

Comment citer cette notice

Acte n°214405 dans Chartae Galliae. Edition électronique: Institut de Recherche et d'Histoire des Textes, 2014. (Telma). [En ligne]http://www.cn-telma.fr/chartae-galliae/charte214405/. Date de mise à jour : 02/08/13. Première version : 10 juin 2010.